Paidia Games Championsleague

1.   Doel van het spel

Met jouw ploeg de Championsleague winnen. De Paidia Games Championsleague loopt parallel aan de echte Championsleague en kent dus groepswedstrijden en vanaf de achtste finales een knock-out systeem. In de PGCL doen dezelfde voetballers mee alleen spelen ze bij andere virtuele clubs. Jij kunt de managar van een van die virtuele clubs worden. Door middel van een veiling aan het begin van het spel worden de beschikbare spelers geveild onder de 32 deelnemende virtuele clubs. Elke voetballer kan maar voor 1 virtuele club spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.

2.   Start van het spel

Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar beschikking. Dit is een virtuele munteenheid. Het spel start met een veiling. Alle voetballers uit de selectie van de 32 deelnemende Real Life clubs (RL clubs) worden geveild. De deelnemende managers brengen onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op de beschikbare voetballers. Op basis van het veilingalgorithme(zie Paragraaf 3.3, in principe gaat een speler naar de hoogste bieder) worden de voetballers dan toegewezen aan de managers. Het veilen gebeurt in 4 rondes, waarbij in elke ronde de spelers van 8 clubs worden geveild. Er zal geveild worden op volgorde van UEFA coefficient, dus de beste 8 Real Life clubs eerst. Voetballers die in een veilingronde niet worden verkocht worden in de volgende veilingronde opnieuw aangeboden. De restveiling van vorig jaar is komen te vervallen. In plaats daarvan zal er een extra veiling (veiling 5) plaatsvinden na de eerste 3 groepswedstrijden.

 

Voor de veiling kun je maximaal je ingelegde geld uitgeven, je kunt wel budgetoverschrijdend bieden, maar dan zul je dus nooit alle voetballers krijgen waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag wat je uitgeeft in de veiling is 1000 Paidia’s. Dus ook als je alleen maar 11 voetballers voor 1 Paidia per stuk koopt dan ben je toch 1000 Paidia’s kwijt.

3.   De veiling

Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life clubs met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelde, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je je biedingen doen op de website.

3.1.                    Randvoorwaarden voor virtuele clubs

Een virtuele club bestaat uit maximaal 20 voetballers.

Een virtuele club bestaat uit minimaal 1 en maximaal 3 keepers

Een virtuele club bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 verdedigers

Een virtuele club bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 middenvelders

Een virtuele club bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 aanvallers

3.2.                    Mogelijke restricties door managers opgegeven bij de veiling

Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste veilingronde wil opmaken, of dat je al na 1 veilingronde (8 clubs) al aan je maximum van 20 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke veilingronde aangeven:

Een maximum uit te geven bedrag bij deze veilingronde

Een maximum aantal keepers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal verdedigers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal middenvelders dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal aanvallers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

3.3.                    Het Veilingalgoritme

Voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de laatste veilingronde (eventueel verminderd met het bedrag dat minimaal nodig is om na aankoop van een voetballer te voldoen aan de restricties van het minimum aantal spelers per linie. Dit is 1 Paidia per voetballer die nog moet worden gekocht)

Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar laag.

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:

  1. Het bod van de manager met het laagste aantal toegewezen voetballers komt bovenaan
  2. Indien dit gelijk is komt het bod van de manager met het tot dan toe minst uitgegeven bedrag bovenaan
  3. Indien dit ook gelijk is wordt er geloot

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.

 

Indien aan het einde van veiling 4 een virtuele club niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia per stuk.

 

Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers die niet verkocht zijn tegen de kosten van 1000 Paidia’s (= minimaal uit te geven bedrag na veiling 4).

4.   De Paidia Games Championsleague

Net als in de werkelijkheid worden de clubs van alle 32 managers verdeeld over 8 poules door middel van een loting. De loting vindt plaats voor de veilingen. Tegelijkertijd met de RL clubs worden er wedstrijden gespeeld in de poules. Dus elke week met Real Life Championsleauge wedstrijden worden er ook wedstrijden gespeeld tussen de virtuele clubs. Elke manager moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).

4.1.                    Deadlines voor opstellingen

De deadline voor de opstellingen is altijd 15 minuten voor de eerste Real Life wedstrijd van deze ronde. Meestal is dit dinsdag 20.00 uur. De deadlines staan weergegeven in het programma op de site. De opstellingen kun je doorgeven via de website. Het is mogelijk je al gemaakte opstelling te wijzigen, mits dit voor de deadline gebeurt. Weet je niet zeker of je op de laatste dag nog een opstelling kunt maken, maak er dan voor de zekerheid alvast één van te voren. Indien geen nieuwe opstelling wordt doorgegeven blijft de oude opstelling behouden. Indien de eerste keer geen opstelling wordt gemaakt wordt er een gecreëerd op basis van alfabetische volgorde.

5.   De wedstrijdscore

Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten, wedstrijd winnen, westrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee! (Gele en Rode kaarten tellen alleen mee in het uiterste geval als er geen beslissing is gevallen op basis van de reguliere puntentelling, zie Paragraaf 5.6 en Hoofdstuk 6)

 

In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen. Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van je directe tegenstander. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.

 

 

Doelpunt(geen strafschop)

Benutte strafschop

winst wedstrijd

gelijk wedsrijd

0 gehouden

Aanvaller

1

0,5

0,2

0,1

0

Middenvelder

1

0,5

0,2

0,1

-0,1

Verdediger

1

0,5

0,2

0,1

-0,25

Keeper

1

0,5

0,2

0,1

-1,5

5.1.                    Strafschoppen en overige doelpunten

Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt direct gemaakt is door een voetballer van uit een strafschop. Dat de keeper de bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop en deze schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een overig doelpunt(dus geen strafschop).

5.2.                    De doelpuntscore

Je totale positieve scores (doelpunten, winst en gelijk) bepalen gezamenlijk met de totale negatieve scores(0 houden) van je tegenstander jouw doelpuntscore

Je negatieve scores bepalen gezamenlijk met de positieve scores van je tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander

5.3.                    Thuisvoordeel

De thuisspelende ploeg krijgt een  thuis bonus van 10% dat betekent dat de doelpuntscore met 10% wordt verhoogd. Vervolgens worden de doelpuntscores afgerond op gehele aantallen en wordt indien dit negatief is gelijkgesteld aan 0. De afgeronde doelpuntscores vormen de uitslag van de wedstrijd, oftewel de wedstrijdscore.

 

De finale van de VGCL bestaat net als de echte uit 1 wedstrijd. In deze wedstrijd wordt er geen thuisvoordeel bonus gegeven.

5.4.                    Wedstrijdscore in formulevorm

In formule vorm is de uitslag tussen land A en land B:

 

Max{round(Aantal doelpunten A + 0,5 *  aantal strafschoppen A + 0,2 * aantal winstwedstrijden A + 0,1 aantal gelijkwedstrijden A – 0,1 * aantalmiddenvelders B 0 gehouden – 0,25 * aantalverdedigers B 0 gehouden – 1,5 * keeper B 0 gehouden);0}

 

-

 

Max{round(Aantal doelpunten B + 0,5 *  aantal strafschoppen B + 0,2 * aantal winstwedstrijden B + 0,1 aantal gelijkwedstrijden B – 0,1 * aantalmiddenveldersA 0 gehouden – 0,25 * aantalverdedigersA 0 gehouden – 1,5 * keeperA 0 gehouden);0}

5.5.                    Invallers in Real Life wedstrijden

Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Waterreus in de laats minuut wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen PSV dan krijgt Waterreus(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.

5.6.                    Wedstrijdscores in de Knock Out fase

In de KO fase worden in eerste instantie alleen de resultaten zonder verlenging meegeteld. Indien de stand na 90 minuten over twee wedstrijden gezien geen winnaar oplevert worden alle verlengingen en strafschoppenseries van de RL wedstrijden in die ronde meegeteld. De strafschoppenseries tellen alleen mee voor de winstpunten van de spelers. De strafschoppenseries leveren dus geen punten op voor het maken van doelpunten en ook de 0-houd-punten gaan niet verloren door strafschoppenseries.

 

Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en strafschoppen wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste “plus” punten, is dit ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor verlenging, als dit ook gelijk is, wint de ploeg met de meeste “plus” punten voor verlenging.

 

Is er dan nog geen beslissing dan wordt achtereenvolgens gekeken naar de volgende criteria:

De ploeg met de opgestelde keeper wiens naam alfabetisch het hoogste staat(A->Z)

6.   De competitieregels

Bij gelijke stand in een groep in de PGCL worden dezelfde regels gehanteerd als bij de RL Championsleague. Bij een gelijk aantal punten in een groep geldt:

1.      Het aantal punten behaald in onderlinge wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.

2.      Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde ploegen

3.      Het aantal gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde ploegen

4.      Het doelsaldo in alle wedstrijden

5.      Het aantal gescoorde doelpunten in alle wedstrijden

6.      Het totaal aantal onafgeronde punten in alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen negatieve punten beiden positief mee

7.      Het totaal aantal onafgeronde positieve punten in alle wedstrijden.

8.      Loting

7.   De tussentijdse veilingen

Naast de veilingen aan het begin van het spel zijn er tussentijdse veilingen. Er is een veiling na afloop van elke fase in het toernooi, dus na de groepswedstrijden, na de achtste finale, na de kwart finale en na de halve finale. Tevens vindt er een veiling plaats halverwege de groepswedstrijden

 

7.1.                    De veiling halverwege de groepswedstrijden

Na de derde groepswedstrijd is er een veiling waarin managers hun team kunnen versterken voor de laatste drie groepswedstrijden. Deze veiling is toegevoegd om eventuele verrassingen, die bij de eerste veilingen niet zijn verkocht sneller in het spel te brengen. Het budget van een manager voor deze veiling bestaat uit de winstpremies van de eerste drie groepswedstrijden plus het budget wat over was na veiling 4.

7.2.                    Veilingen na afloop van een fase

Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life als in de Paidia Championsleague 16 clubs uitgeschakeld. Alle voetballers van de uitgeschakelde Real Life Clubs worden uit de selecties verwijderd. Deze voetballers zullen immers niet meer spelen en zijn dus nutteloos.

 

De 16 Virtuele Clubs die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten die voor een Real Life Club uitkomen die wel door is naar de volgende ronde. De Virtuele Club heeft niks meer aan deze voetbalers, daar de virtuele club is uitgeschakeld en dus geen wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen voor de Virtuele Clubs die door zijn naar de volgende ronde goed van pas komen.

 

Deze voetballers worden middels een nieuwe veiling aangeboden aan de managers(uit dezelfde league) die wel door zijn naar de volgende ronde. De veiling gaat op dezelfde manier als de veiling in het begin met het verschil dat de opbrengst van de veiling gaat naar de eigenaren van de geveilde voetballers. Het budget dat elke club kan besteden in een tussentijdseveiling bestaat uit het budget dat in de vorige veiling niet is uitgegeven plus de behaalde winstpremies (zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”).

 

Op dezelfde wijze is er na elke knock-out ronde ook een veiling.

 

Op deze manier kunnen uitgeschakelde clubs nog geld verdienen door het verkopen van hun voetballers en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde club toch een positief resultaat behalen.

 

Indien een manager na afloop van een tussentijdse veiling niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg automatisch en willekeurig worden opgevuld met spelers die niet zijn verkocht. Deze spelers kosten 1 Paidia per stuk.

7.3.                    Bieden op voetballers zonder Virtuele Club

In de tussentijdse veilingen kan ook op eventuele nieuwe voetballers worden geboden. Dit kan bijvoorbeeld een voetballer zijn die in een eerdere veiling niet is gekocht of een voetballer die pas later in het jaar door een Real Life Club is aangetrokken. Er kan alleen geboden worden op nieuwe voetballers die door de organisatie bekend worden gemaakt. Dit zullen in ieder geval alle voetballers zijn die minimaal 1 wedstrijd hebben gespeeld en niet bij een virtuele club zitten. De opbrengst van het veilen van de “vrije” voetballers komt in de pot waar ook het geld van de eerste veiling in zit. Hieruit worden de winstpremies betaald(zie paragraaf “De verdeling van het geld”)

7.4.                    Voetballers ontslaan

Een manager kan ieder moment een voetballer ontslaan. Dit ontslag gaat in voor de eerstvolgende veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling niet worden aangeboden. Spelers zijn te ontslaan op de website en is kostenloos. Ontslag kan een middel zijn om toch nieuwe spelers te kunnen kopen terwijl je aan je maximum aantal spelers zit. Nogmaals, voetballers waarvan de RL club is uitgeschakeld worden automatisch ontslagen, hiervoor hoeft de manager niks te doen. De mogelijkheid van ontslag is er bijvoorbeeld voor een voetballer die van club veranderd is en wiens oorspronkelijke RL club wel door is.

7.5.                    Voetballers die niet worden verkocht

Een voetballer die niet wordt verkocht tijdens een veiling blijft eigendom van de virtuele club. Dat de virtuele club is uitgeschakeld is hierbij niet van belang. Een ontslagen voetballer is niemands eigendom totdat hij weer wordt gekocht.

8.   De Prijzen

Al de Paidia’s die zijn betaald aan voetballers die nog geen virtuele club hebben worden gedurende het toernooi  uitgekeerd. 1/5 van dit bedrag gaat naar de winnaar van de PGCL, 1/5 wordt verdeeld over de beide finalisten, 1/5 wordt verdeeld over 4 halve finalisten, 1/5 over de 8 kwartfinalisten en 1/5 over de 96 groepswedstrijden.

 

In tegenstelling tot vorig jaar is er geen winstpremie voor het bereiken van de achtste finale, deze is nu verdeeld over de andere fases. Voor de veiling na de groepswedstrijden zal er daardoor minder budget beschikbaar zijn om nieuwe voetballers te kopen. Hierdoor wordt het minder interessant om in de eerste ronde te worden uitgeschakeld.

 

Merk op dat de winnaar ook meedeelt in het geld voor de finalisten, halve finalisten enz. De winnaar zal in totaal ongeveer 40% van al het ingelegde geld winnen.

 

Voorbeeld:

Stel het totaal bestede geld aan voetballers zonder virtuele club is 30.000 Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:

 

Spelfase

aantal clubs/wedstrijden

premie

Winnaar

1

6000

Finalisten

2

3000

½ finalisten

4

1500

¼ finalisten

8

750

groepswedstrijden

96

62

 

Stel Club B wint drie groepswedstrijden, speelt twee keer gelijk en verliest een keer. En wordt vervolgens uitgeschakeld in de kwartfinale. Club verdient dan:

 

3 *62 = 186 Paidia’s voor de gewonnen groepswedstrijden

2 * ½*62 = 62 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijden

750 Paidia’s voor het bereiken van de kwartfinale

998 Paidia’s

 

Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de verkochte voetballers nog bij.

 

Hoeveel geld iedere club op zijn lopende rekening heeft wordt gedurende het hele spel bijgehouden. Pas aan het eind van het toernooi, als de winnaar bekend is, worden alle bedragen uitgekeerd.

9.   Wat moet je doen om mee te doen

Allereerst een mail sturen naar championsleaguespel@yahoo.co.uk met de melding dat je mee wilt doen. Je krijg dan een gironummer waarop je een bedrag 20 euro moet storten.

 

Het spel biedt plaatst voor maximaal 32 deelnemers per league. Het aantal leagues hangt af van het aantal aanmeldingen. Managers die graag samen in 1 league willen spelen kunnen zich het beste gezamenlijk aanmelden.

10.         Programma

Het programma is te vinden op de site, via de link programma in de menubar.

11.         Bronnen

In principe zal de website van de UEFA (UEFA.com) leidend zijn voor het spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een andere leidende site aanwijzen. De resultaten die om 23.59 uur op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in de maker van het doelpunt daarna worden niet meer verwerkt.