Met jouw ploeg de Championsleague winnen. De Paidia Games Championsleague
loopt parallel aan de echte Championsleague en kent dus groepswedstrijden en
vanaf de achtste finales een knock-out systeem. In de PGCL doen dezelfde
voetballers mee alleen spelen ze bij andere virtuele clubs. Jij kunt de managar
van een van die virtuele clubs worden. Door middel van een veiling aan het
begin van het spel worden de beschikbare spelers geveild onder de 32
deelnemende virtuele clubs. Elke voetballer kan maar voor 1 virtuele club
spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.
Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar beschikking. Dit is een
virtuele munteenheid. Het spel start met een veiling. Alle voetballers uit de
selectie van de 32 deelnemende Real Life clubs (RL clubs) worden geveild. De
deelnemende managers brengen onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op
de beschikbare voetballers. Op basis van het veilingalgorithme(zie Paragraaf
3.3, in principe gaat een speler naar de hoogste bieder) worden de voetballers
dan toegewezen aan de managers. Het veilen gebeurt in 4 rondes, waarbij in elke
ronde de spelers van 8 clubs worden geveild. Er zal geveild worden op volgorde
van UEFA coefficient, dus de beste 8 Real Life clubs eerst. Voetballers die in
een veilingronde niet worden verkocht worden in de volgende veilingronde
opnieuw aangeboden. De restveiling van vorig jaar is komen te vervallen. In
plaats daarvan zal er een extra veiling (veiling 5) plaatsvinden na de eerste 3
groepswedstrijden.
Voor de veiling kun je maximaal je ingelegde geld uitgeven, je kunt wel
budgetoverschrijdend bieden, maar dan zul je dus nooit alle voetballers krijgen
waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag wat je uitgeeft in de veiling is
1000 Paidia’s. Dus ook als je alleen maar 11 voetballers voor 1 Paidia per stuk
koopt dan ben je toch 1000 Paidia’s kwijt.
Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life clubs met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelde, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je je biedingen doen op de website.
Een virtuele club bestaat uit maximaal 20 voetballers.
Een virtuele club bestaat uit minimaal 1 en maximaal 3 keepers
Een virtuele club bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 verdedigers
Een virtuele club bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 middenvelders
Een virtuele club bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 aanvallers
Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties opgeven. Je
kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste veilingronde wil
opmaken, of dat je al na 1 veilingronde (8 clubs) al aan je maximum van 20
spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke veilingronde
aangeven:
Een maximum uit te geven bedrag bij deze veilingronde
Een maximum aantal keepers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal verdedigers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal middenvelders dat in deze veilingronde kan worden
gekocht
Een maximum aantal aanvallers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is.
Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de
laatste veilingronde (eventueel verminderd met het bedrag dat minimaal nodig is
om na aankoop van een voetballer te voldoen aan de restricties van het minimum
aantal spelers per linie. Dit is 1 Paidia per voetballer die nog moet worden
gekocht)
Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar
laag.
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan
wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan
wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de
voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.
Indien aan het einde van veiling 4 een virtuele club niet voldoet aan de
minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig
worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia per stuk.
Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers
die niet verkocht zijn tegen de kosten van 1000 Paidia’s (= minimaal uit te
geven bedrag na veiling 4).
Net als in de werkelijkheid worden de clubs van alle 32 managers verdeeld
over 8 poules door middel van een loting. De loting vindt plaats voor de
veilingen. Tegelijkertijd met de RL clubs worden er wedstrijden gespeeld in de
poules. Dus elke week met Real Life Championsleauge wedstrijden worden er ook
wedstrijden gespeeld tussen de virtuele clubs. Elke manager moet voor elke
wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en
2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde
voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk
of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).
De deadline voor de opstellingen is altijd 15 minuten voor de eerste Real
Life wedstrijd van deze ronde. Meestal is dit dinsdag 20.00 uur. De deadlines
staan weergegeven in het programma op de site. De opstellingen kun je doorgeven
via de website. Het is mogelijk je al gemaakte opstelling te wijzigen, mits dit
voor de deadline gebeurt. Weet je niet zeker of je op de laatste dag nog een
opstelling kunt maken, maak er dan voor de zekerheid alvast één van te voren.
Indien geen nieuwe opstelling wordt doorgegeven blijft de oude opstelling
behouden. Indien de eerste keer geen opstelling wordt gemaakt wordt er een
gecreëerd op basis van alfabetische volgorde.
Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten,
wedstrijd winnen, westrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel
staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen
doelpunten tellen dus niet mee! (Gele en Rode kaarten tellen alleen mee in het
uiterste geval als er geen beslissing is gevallen op basis van de reguliere
puntentelling, zie Paragraaf 5.6 en Hoofdstuk 6)
In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen.
Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en
door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en
strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop
benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn Real Life
club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft
meegespeeld. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer als
zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft
meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze
tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van je directe
tegenstander. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft
gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.
|
Doelpunt(geen
strafschop) |
Benutte
strafschop |
winst
wedstrijd |
gelijk
wedsrijd |
0
gehouden |
Aanvaller |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
0 |
Middenvelder |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,1 |
Verdediger |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,25 |
Keeper |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-1,5 |
Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop
en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt
direct gemaakt is door een voetballer van uit een strafschop. Dat de keeper de
bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de
keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop
en deze schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een overig doelpunt(dus
geen strafschop).
Je totale positieve scores (doelpunten, winst en gelijk) bepalen
gezamenlijk met de totale negatieve scores(0 houden) van je tegenstander jouw
doelpuntscore
Je negatieve scores bepalen gezamenlijk met de positieve scores van je
tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander
De thuisspelende ploeg krijgt een
thuis bonus van 10% dat betekent dat de doelpuntscore met 10% wordt
verhoogd. Vervolgens worden de doelpuntscores afgerond op gehele aantallen en
wordt indien dit negatief is gelijkgesteld aan 0. De afgeronde doelpuntscores
vormen de uitslag van de wedstrijd, oftewel de wedstrijdscore.
De finale van de VGCL bestaat net als de echte uit 1 wedstrijd. In deze
wedstrijd wordt er geen thuisvoordeel bonus gegeven.
In formule vorm is de uitslag tussen land A en land B:
Max{round(Aantal doelpunten A + 0,5 *
aantal strafschoppen A + 0,2 * aantal winstwedstrijden A + 0,1 aantal
gelijkwedstrijden A – 0,1 * aantalmiddenvelders B 0 gehouden – 0,25 *
aantalverdedigers B 0 gehouden – 1,5 * keeper B 0 gehouden);0}
-
Max{round(Aantal doelpunten B + 0,5 *
aantal strafschoppen B + 0,2 * aantal winstwedstrijden B + 0,1 aantal
gelijkwedstrijden B – 0,1 * aantalmiddenveldersA 0 gehouden – 0,25 *
aantalverdedigersA 0 gehouden – 1,5 * keeperA 0 gehouden);0}
Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen
of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit
of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de
wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Waterreus in de laats minuut
wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen PSV dan krijgt
Waterreus(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.
In de KO fase worden in eerste instantie alleen de resultaten zonder
verlenging meegeteld. Indien de stand na 90 minuten over twee wedstrijden
gezien geen winnaar oplevert worden alle verlengingen en strafschoppenseries
van de RL wedstrijden in die ronde meegeteld. De strafschoppenseries tellen
alleen mee voor de winstpunten van de spelers. De strafschoppenseries leveren
dus geen punten op voor het maken van doelpunten en ook de 0-houd-punten gaan
niet verloren door strafschoppenseries.
Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om
een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en
strafschoppen wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste “plus”
punten, is dit ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor
verlenging, als dit ook gelijk is, wint de ploeg met de meeste “plus” punten
voor verlenging.
Is er dan nog geen beslissing dan wordt achtereenvolgens gekeken naar de
volgende criteria:
De ploeg met de opgestelde keeper wiens naam alfabetisch het hoogste staat(A->Z)
Bij gelijke stand in een groep in de PGCL worden dezelfde regels gehanteerd
als bij de RL Championsleague. Bij een gelijk aantal punten in een groep geldt:
1.
Het aantal
punten behaald in onderlinge wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal
punten.
2.
Het
doelsaldo in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde ploegen
3.
Het aantal
gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde ploegen
4.
Het
doelsaldo in alle wedstrijden
5.
Het aantal
gescoorde doelpunten in alle wedstrijden
6.
Het totaal
aantal onafgeronde punten in alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen
positieve punten en de eigen negatieve punten beiden positief mee
7.
Het totaal
aantal onafgeronde positieve punten in alle wedstrijden.
8.
Loting
Naast de veilingen aan het begin van het spel zijn er tussentijdse
veilingen. Er is een veiling na afloop van elke fase in het toernooi, dus na de
groepswedstrijden, na de achtste finale, na de kwart finale en na de halve
finale. Tevens vindt er een veiling plaats halverwege de groepswedstrijden
Na de derde groepswedstrijd is er een veiling waarin managers hun team
kunnen versterken voor de laatste drie groepswedstrijden. Deze veiling is
toegevoegd om eventuele verrassingen, die bij de eerste veilingen niet zijn
verkocht sneller in het spel te brengen. Het budget van een manager voor deze
veiling bestaat uit de winstpremies van de eerste drie groepswedstrijden plus
het budget wat over was na veiling 4.
Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life als in de Paidia
Championsleague 16 clubs uitgeschakeld. Alle voetballers van de uitgeschakelde
Real Life Clubs worden uit de selecties verwijderd. Deze voetballers zullen
immers niet meer spelen en zijn dus nutteloos.
De 16 Virtuele Clubs die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten die
voor een Real Life Club uitkomen die wel door is naar de volgende ronde. De
Virtuele Club heeft niks meer aan deze voetbalers, daar de virtuele club is
uitgeschakeld en dus geen wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen voor de
Virtuele Clubs die door zijn naar de volgende ronde goed van pas komen.
Deze voetballers worden middels een nieuwe veiling aangeboden aan de
managers(uit dezelfde league) die wel door zijn naar de volgende ronde. De
veiling gaat op dezelfde manier als de veiling in het begin met het verschil
dat de opbrengst van de veiling gaat naar de eigenaren van de geveilde
voetballers. Het budget dat elke club kan besteden in een tussentijdseveiling
bestaat uit het budget dat in de vorige veiling niet is uitgegeven plus de
behaalde winstpremies (zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”).
Op dezelfde wijze is er na elke knock-out ronde ook een veiling.
Op deze manier kunnen uitgeschakelde clubs nog geld verdienen door het
verkopen van hun voetballers en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde club toch
een positief resultaat behalen.
Indien een manager na afloop van een tussentijdse veiling niet voldoet aan
de minima per positie, zal de ploeg automatisch en willekeurig worden opgevuld
met spelers die niet zijn verkocht. Deze spelers kosten 1 Paidia per stuk.
In de tussentijdse veilingen kan ook op eventuele nieuwe voetballers worden
geboden. Dit kan bijvoorbeeld een voetballer zijn die in een eerdere veiling
niet is gekocht of een voetballer die pas later in het jaar door een Real Life
Club is aangetrokken. Er kan alleen geboden worden op nieuwe voetballers die
door de organisatie bekend worden gemaakt. Dit zullen in ieder geval alle
voetballers zijn die minimaal 1 wedstrijd hebben gespeeld en niet bij een
virtuele club zitten. De opbrengst van het veilen van de “vrije” voetballers
komt in de pot waar ook het geld van de eerste veiling in zit. Hieruit worden
de winstpremies betaald(zie paragraaf “De verdeling van het geld”)
Een manager kan ieder moment een voetballer ontslaan. Dit ontslag gaat in
voor de eerstvolgende veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling niet
worden aangeboden. Spelers zijn te ontslaan op de website en is kostenloos.
Ontslag kan een middel zijn om toch nieuwe spelers te kunnen kopen terwijl je
aan je maximum aantal spelers zit. Nogmaals, voetballers waarvan de RL club is
uitgeschakeld worden automatisch ontslagen, hiervoor hoeft de manager niks te
doen. De mogelijkheid van ontslag is er bijvoorbeeld voor een voetballer die
van club veranderd is en wiens oorspronkelijke RL club wel door is.
Een voetballer
die niet wordt verkocht tijdens een veiling blijft eigendom van de virtuele
club. Dat de virtuele club is uitgeschakeld is hierbij niet van belang. Een
ontslagen voetballer is niemands eigendom totdat hij weer wordt gekocht.
Al de Paidia’s die zijn betaald aan voetballers die nog geen virtuele club
hebben worden gedurende het toernooi
uitgekeerd. 1/5 van dit bedrag gaat naar de winnaar van de PGCL, 1/5
wordt verdeeld over de beide finalisten, 1/5 wordt verdeeld over 4 halve
finalisten, 1/5 over de 8 kwartfinalisten en 1/5 over de 96 groepswedstrijden.
In tegenstelling tot vorig jaar is er geen winstpremie voor het bereiken
van de achtste finale, deze is nu verdeeld over de andere fases. Voor de
veiling na de groepswedstrijden zal er daardoor minder budget beschikbaar zijn
om nieuwe voetballers te kopen. Hierdoor wordt het minder interessant om in de
eerste ronde te worden uitgeschakeld.
Merk op dat de winnaar ook meedeelt in het geld voor de finalisten, halve
finalisten enz. De winnaar zal in totaal ongeveer 40% van al het ingelegde geld
winnen.
Voorbeeld:
Stel het totaal bestede geld aan voetballers zonder virtuele club is 30.000
Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:
Spelfase |
aantal
clubs/wedstrijden |
premie |
Winnaar |
1 |
6000 |
Finalisten |
2 |
3000 |
½ finalisten |
4 |
1500 |
¼ finalisten |
8 |
750 |
groepswedstrijden |
96 |
62 |
Stel Club B wint drie groepswedstrijden, speelt twee keer gelijk en
verliest een keer. En wordt vervolgens uitgeschakeld in de kwartfinale. Club
verdient dan:
3 *62 = 186 Paidia’s voor de gewonnen groepswedstrijden
2 * ½*62 = 62 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijden
750 Paidia’s voor het bereiken van de kwartfinale
998 Paidia’s
Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de
verkochte voetballers nog bij.
Hoeveel geld iedere club op zijn lopende rekening heeft wordt gedurende het
hele spel bijgehouden. Pas aan het eind van het toernooi, als de winnaar bekend
is, worden alle bedragen uitgekeerd.
Allereerst een mail sturen naar championsleaguespel@yahoo.co.uk
met de melding dat je mee wilt doen. Je krijg dan een gironummer waarop je een
bedrag 20 euro moet storten.
Het spel biedt plaatst voor maximaal 32 deelnemers per league. Het aantal
leagues hangt af van het aantal aanmeldingen. Managers die graag samen in 1
league willen spelen kunnen zich het beste gezamenlijk aanmelden.
Het programma is te vinden op de site, via de link programma in de menubar.
In principe zal de website van de UEFA (UEFA.com) leidend zijn voor het
spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een
andere leidende site aanwijzen. De resultaten die om 23.59 uur op de bronsite
staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in de maker van het doelpunt daarna
worden niet meer verwerkt.