Met jouw ploeg de Championsleague winnen. De Paidia Games Championsleague
loopt parallel aan de echte Championsleague en kent
dus groepswedstrijden en vanaf de achtste finales een knock-out systeem. In de PGCL
doen dezelfde voetballers mee alleen spelen ze bij andere (virtuele) clubs. Jij
bent de managar van een van die virtuele ploegen.
Door middel van een veiling aan het begin van het spel worden de beschikbare
spelers geveild onder de 32 deelnemende virtuele ploegen. Elke voetballer kan
maar voor 1 virtuele ploeg spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste
bieder.
Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar
beschikking. Dit is een virtuele munteenheid. Het spel start met een veiling.
Alle voetballers uit de selectie van de 32 deelnemende Real
Life clubs (RL clubs) worden geveild. De deelnemende
managers brengen onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op de
beschikbare voetballers. Op basis van het veilingalgorithme(zie
Paragraaf 3.3, in principe gaat een speler naar de hoogste bieder) worden de
voetballers dan toegewezen aan de managers. Het veilen gebeurt in 4 rondes,
waarbij in elke ronde de spelers van 8 clubs worden geveild. Er zal geveild
worden op volgorde van UEFA coefficient, dus de beste
8 Real Life clubs eerst.
Voetballers die in een veilingronde niet worden verkocht worden in de volgende
veilingronde opnieuw aangeboden. De restveiling van vorig jaar is komen te
vervallen. In plaats daarvan zal er een extra veiling (veiling 5) plaatsvinden
na de eerste 3 groepswedstrijden.
Voor de veiling kun je maximaal je ingelegde geld uitgeven, je kunt wel
budgetoverschrijdend bieden, maar dan zul je dus nooit alle voetballers krijgen
waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag wat je uitgeeft in de veiling is
1000 Paidia’s. Dus ook als je alleen maar 11
voetballers voor 1 Paidia per stuk koopt dan ben je
toch 1000 Paidia’s kwijt.
Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life clubs met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelde, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je je biedingen doen op de website.
Een virtuele ploeg bestaat uit maximaal 20 voetballers.
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 1 en maximaal 3 keepers
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 verdedigers
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 middenvelders
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 aanvallers
Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties
opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste
veilingronde wil opmaken, of dat je al na 1 veilingronde (8 clubs) al aan je
maximum van 20 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij
elke veilingronde aangeven:
Een maximum uit te geven bedrag bij deze veilingronde
Een maximum aantal keepers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal verdedigers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal middenvelders dat in deze veilingronde kan worden
gekocht
Een maximum aantal aanvallers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is.
Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de
laatste veilingronde (eventueel verminderd met het bedrag dat minimaal nodig is
om na aankoop van een voetballer te voldoen aan de restricties
van het minimum aantal spelers per linie. Dit is 1 Paidia
per voetballer die nog moet worden gekocht)
Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar
laag.
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan
wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan
wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de
voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.
Indien aan het einde van veiling 4 een virtuele ploeg niet voldoet aan de
minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig
worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia
per stuk.
Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers
die niet verkocht zijn tegen de kosten van 1000 Paidia’s
(= minimaal uit te geven bedrag na veiling 4).
Net als in de werkelijkheid worden de ploegen van alle 32 managers verdeeld
over 8 poules door middel van een loting. De loting vindt gekoppeld plaats met
de RL loting. Alle ploegen worden vooraf op basis van de Hall of Fame gekoppeld aan een RL club. Tegelijkertijd met de
RL clubs worden er wedstrijden gespeeld in de poules. Dus elke week met Real Life Championsleauge
wedstrijden worden er ook wedstrijden gespeeld tussen de virtuele ploegen. Elke
manager moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers,
4 middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw
opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel
je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).
Na afloop van 6 groepswedstrijden zijn net als in de RL Championsleague,
de nummers 3 en
De deadline voor de opstellingen is altijd 15 minuten voor de eerste Real Life wedstrijd van deze
ronde. Meestal is dit dinsdag 20.30 uur, echter sommige rondes beginnen eerder.
De opstellingen kun je doorgeven via de website. Het is mogelijk je al gemaakte
opstelling te wijzigen, mits dit voor de deadline gebeurt. Weet je niet zeker
of je op de laatste dag nog een opstelling kunt maken, maak er dan voor de
zekerheid alvast één van te voren. Indien geen nieuwe opstelling wordt
doorgegeven blijft de oude opstelling behouden. Indien de eerste keer geen
opstelling wordt gemaakt wordt er een gecreëerd op basis van alfabetische
volgorde.
Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten,
wedstrijd winnen, westrijd gelijk spelen en de 0
houden. In onderstaande tabel staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten,
Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus
niet mee! (Gele en Rode kaarten tellen alleen mee in het uiterste geval als er
geen beslissing is gevallen op basis van de reguliere puntentelling, zie
Paragraaf 5.6 en Hoofdstuk 6)
In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen.
Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en
door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en
strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop
benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club een wedstrijd
wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. De punten voor
het houden van de nul krijgt jouw voetballer als zijn Real
Life club geen tegendoelpunten krijgt in een
wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn
negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van
je directe tegenstander. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt
heeft gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.
|
Doelpunt(geen
strafschop) |
Benutte
strafschop |
winst
wedstrijd |
gelijk
wedsrijd |
0
gehouden |
Aanvaller |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
0 |
Middenvelder |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,1 |
Verdediger |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,25 |
Keeper |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-1,5 |
Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop en
de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt direct
gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de bal
eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de keeper(of
een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop en deze
schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een overig doelpunt(dus geen
strafschop).
Je totale positieve scores (doelpunten, winst en gelijk) bepalen
gezamenlijk met de totale negatieve scores(0 houden) van je tegenstander jouw
doelpuntscore
Je negatieve scores bepalen gezamenlijk met de positieve scores van je
tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander
De thuisspelende ploeg krijgt een thuis
bonus van 10% dat betekent dat de doelpuntscore met 10% wordt verhoogd.
Vervolgens worden de doelpuntscores afgerond op gehele aantallen en wordt
indien dit negatief is gelijkgesteld aan 0. De afgeronde doelpuntscores vormen
de uitslag van de wedstrijd, oftewel de wedstrijdscore.
De finale van de PGCL bestaat net als de echte uit 1 wedstrijd. In deze
wedstrijd wordt er geen thuisvoordeel bonus gegeven.
In formule vorm is de uitslag tussen land A en land B:
Max{round(Aantal doelpunten A + 0,5 * aantal strafschoppen A + 0,2 * aantal
winstwedstrijden A + 0,1 aantal gelijkwedstrijden A – 0,1 * aantalmiddenvelders
B 0 gehouden – 0,25 * aantalverdedigers B 0 gehouden – 1,5 * keeper B 0
gehouden)*1,1;0}
-
Max{round(Aantal doelpunten B + 0,5 * aantal strafschoppen B + 0,2 * aantal
winstwedstrijden B + 0,1 aantal gelijkwedstrijden B – 0,1 * aantalmiddenveldersA
0 gehouden – 0,25 * aantalverdedigersA 0 gehouden –
1,5 * keeperA 0 gehouden);0}
Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen
of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit
of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de
wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Gomez
in de laats minuut wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen PSV
dan krijgt Gomez(net zoals zijn invaller) geen punten
voor de nul houden.
In de KO fase worden in eerste instantie alleen de resultaten zonder
verlenging meegeteld. Indien de stand na 90 minuten over twee wedstrijden
gezien geen winnaar oplevert worden alle verlengingen en strafschoppenseries
van de RL wedstrijden in die ronde meegeteld. De strafschoppenseries tellen
alleen mee voor de winstpunten van de spelers. De strafschoppenseries leveren
dus geen punten op voor het maken van doelpunten en ook de 0-houd-punten gaan
niet verloren door strafschoppenseries.
Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om
een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en
strafschoppen wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste “plus”
punten, is dit ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor
verlenging, als dit ook gelijk is, wint de ploeg met de meeste “plus” punten
voor verlenging.
Is er dan nog geen beslissing dan wordt achtereenvolgens gekeken naar de
volgende criteria:
Bij gelijke stand in een groep in de PGCL worden dezelfde regels gehanteerd
als bij de RL Championsleague. Bij een gelijk aantal
punten in een groep geldt:
1. Het aantal punten behaald in onderlinge
wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.
2. Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden
tussen gelijkgeeindigde ploegen
3. Het aantal gescoorde doelpunten in
onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde
ploegen
4. Het doelsaldo in alle wedstrijden
5. Het aantal gescoorde doelpunten in alle
wedstrijden
6. Het totaal aantal onafgeronde punten in
alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen
negatieve punten beiden positief mee
7. Het totaal aantal onafgeronde positieve
punten in alle wedstrijden.
8. Plaats in de Hall of Fame(Hoe
hoger de manager in de Hall of Fame staat hoe beter)
9. Loting
Naast de veilingen aan het begin van het spel zijn er tussentijdse
veilingen. Er is een veiling na afloop van elke fase in het toernooi, dus na de
groepswedstrijden, na de achtste finale, na de kwart finale en na de halve
finale. Tevens vindt er een veiling plaats halverwege de groepswedstrijden
Na de derde groepswedstrijd is er een veiling waarin managers hun team
kunnen versterken voor de laatste drie groepswedstrijden. Deze veiling is
toegevoegd om eventuele verrassingen, die bij de eerste veilingen niet zijn
verkocht sneller in het spel te brengen. Het budget van een manager voor deze
veiling bestaat uit de winstpremies van de eerste drie groepswedstrijden plus
het budget wat over was na veiling 4.
Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life als in de Paidia Championsleague 16 clubs uitgeschakeld. Alle voetballers
van de uitgeschakelde Real Life
Clubs worden uit de selecties verwijderd. Deze voetballers zullen immers niet
meer spelen en zijn dus nutteloos.
De 16 Virtuele ploegen die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten
die voor een Real Life Club
uitkomen die wel door is naar de volgende ronde. De Virtuele ploeg heeft niks
meer aan deze voetbalers, daar de virtuele ploeg is
uitgeschakeld en dus geen wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen voor de
Virtuele ploegen die door zijn naar de volgende ronde goed van pas komen.
Deze voetballers worden door middel van een nieuwe veiling aangeboden aan
de managers(uit dezelfde league) die wel door zijn naar de volgende ronde. De
veiling gaat op dezelfde manier als de veiling in het begin met het verschil
dat de opbrengst van de veiling gaat naar de eigenaren van de geveilde
voetballers. Het budget dat elke club kan besteden in een tussentijdseveiling
bestaat uit het budget dat in de vorige veiling niet is uitgegeven plus de
behaalde winstpremies (zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”).
Op dezelfde wijze is er na elke knock-out ronde ook een veiling.
Op deze manier kunnen uitgeschakelde clubs nog geld verdienen door het
verkopen van hun voetballers en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde club toch
een positief resultaat behalen.
Indien een manager na afloop van een tussentijdse veiling niet voldoet aan
de minima per positie, zal de ploeg automatisch en willekeurig worden opgevuld
met spelers die niet zijn verkocht. Deze spelers kosten 1 Paidia
per stuk.
In de tussentijdse veilingen kan ook op eventuele nieuwe voetballers worden
geboden. Dit kan bijvoorbeeld een voetballer zijn die in een eerdere veiling
niet is gekocht of een voetballer die pas later in het jaar door een Real Life Club is aangetrokken.
Er kan alleen geboden worden op nieuwe voetballers die door de organisatie
bekend worden gemaakt. Dit zullen in ieder geval alle voetballers zijn die
minimaal 1 wedstrijd hebben gespeeld en niet bij een virtuele ploeg zitten. De
opbrengst van het veilen van de “vrije” voetballers komt in de pot waar ook het
geld van de eerste veiling in zit. Hieruit worden de winstpremies betaald(zie
paragraaf “De prijzen”)
Een manager kan ieder moment een voetballer ontslaan. Dit ontslag gaat in
voor de eerstvolgende veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling niet
worden aangeboden. Spelers zijn te ontslaan op de website en is kostenloos. Ontslag kan een middel zijn om toch nieuwe
spelers te kunnen kopen terwijl je aan je maximum aantal spelers zit. Nogmaals,
voetballers waarvan de RL club is uitgeschakeld worden automatisch ontslagen,
hiervoor hoeft de manager niks te doen. De mogelijkheid van ontslag is er
bijvoorbeeld voor een voetballer die van RL club veranderd is en wiens
oorspronkelijke RL club wel door is.
Een voetballer
die niet wordt verkocht tijdens een veiling blijft eigendom van de virtuele
ploeg. Dat de virtuele ploeg is uitgeschakeld is hierbij niet van belang. Een
ontslagen voetballer is niemands eigendom totdat hij
weer wordt gekocht.
Al de Paidia’s die zijn betaald aan voetballers
in de eerste vier veilingen worden gedurende het toernooi uitgekeerd. 1/5 van dit bedrag gaat naar de
winnaar van de PGCL, 1/5 wordt verdeeld over de beide
finalisten, 1/5 wordt verdeeld over 4 halve finalisten, 1/5 over de 8
kwartfinalisten en 1/5 over de 96 groepswedstrijden.
Merk op dat de winnaar ook meedeelt in het geld voor de finalisten, halve
finalisten enz. De winnaar zal in totaal ongeveer 40% van al het ingelegde geld
winnen.
Voorbeeld:
Stel het totaal bestede geld aan voetballers zonder virtuele ploeg is
60.000 Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:
Spelfase |
aantal
clubs/wedstrijden |
premie |
Winnaar |
1 |
12000 |
Finalisten |
2 |
6000 |
˝ finalisten |
4 |
3000 |
Ľ finalisten |
8 |
1500 |
groepswedstrijden |
96 |
124 |
Stel Club B wint drie groepswedstrijden, speelt twee keer gelijk en
verliest een keer. En wordt vervolgens uitgeschakeld in de kwartfinale. Club verdient
dan:
3 *124 = 372 Paidia’s voor de gewonnen
groepswedstrijden
2 * ˝*124 = 124 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijden
1500 Paidia’s voor het bereiken van de
kwartfinale
Totaal 1996 Paidia’s
Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de
verkochte voetballers nog bij.
Uitgaven aan voetballers zonder virtuele ploeg in de tussentijdse veilingen
komen in de restpot. De restpot wordt gebruikt om vergekomen managers, die met
weinig Paidia’s zijn geeindigd(meestal
de nummer 2 of een van de halve finalisten),
te compenseren.
De Paidia’s worden een voor een uitgekeerd als
volgt uitgekeerd:
Bepaal de verstgekomen manager, die minder Paidia’s heeft dan minimaal 1 manager die eerder is
uitgeschakeld. Deze manager krijgt de eerste Paidia
uit de restpot.
Dit wordt herhaald totdat de restpot leeg is.
Hoeveel geld iedere club op zijn lopende rekening heeft wordt gedurende het
hele spel bijgehouden. Pas aan het eind van het toernooi, als de winnaar bekend
is, worden alle bedragen uitgekeerd.
Deelname is op uitnodiging of op voordracht van andere deelnemers.
Het programma is te vinden op de site, via de link programma in de menubar.
In principe zal de website van de UEFA (UEFA.com) leidend zijn voor het
spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een
andere leidende site aanwijzen. De resultaten die om 23.59 uur op de bronsite
staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in de maker van het doelpunt daarna
worden niet meer verwerkt. Indien een wedstrijd wordt gestaakt, geheel of
gedeeltelijk wordt uitgesteld zal per geval worden bepaald hoe hier mee om te
gaan.