Met jouw ploeg de Championsleague winnen. De Paidia Games Championsleague
loopt parallel aan de echte Championsleague en kent
dus groepswedstrijden en vanaf de achtste finales een knock-out systeem. In de
PGCL doen dezelfde voetballers mee alleen spelen ze bij andere (virtuele)
clubs. Jij bent de managar van een van die virtuele
ploegen. Door middel van een veiling aan het begin van het spel worden de
beschikbare spelers geveild onder de 32 deelnemende virtuele ploegen. Elke
voetballer kan maar voor 1 virtuele ploeg spelen. Kort gezegd gaat een speler
naar de hoogste bieder.
Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar
beschikking. Dit is een virtuele munteenheid. Het spel start met 4 veilingen.
Alle voetballers uit de selectie van de 32 deelnemende Real
Life clubs (RL clubs) worden geveild. De deelnemende managers brengen
onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op de beschikbare voetballers. Op
basis van het veilingalgorithme(zie Paragraaf 3.3, in
principe gaat een speler naar de hoogste bieder) worden de voetballers dan
toegewezen aan de managers.Er zal geveild worden op
volgorde van UEFA coefficient, dus de beste 8 Real Life clubs eerst. Voetballers die in een veilingronde
niet worden verkocht worden in de volgende veilingronde opnieuw aangeboden.
Voor de veiling kun je maximaal je ingelegde geld uitgeven, je kunt wel
budgetoverschrijdend bieden, maar dan zul je dus nooit alle voetballers krijgen
waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag wat je uitgeeft in de veiling is
1000 Paidia’s. Dus ook als je alleen maar 11
voetballers voor 1 Paidia per stuk koopt dan ben je
toch 1000 Paidia’s kwijt.
Op de website
plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life clubs met bij elke voetballer een aanduiding van
een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelde,
Aanvaller). Bij alle veilingen kun je je biedingen
doen op de website.
Een virtuele ploeg bestaat uit maximaal 20 voetballers.
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 1 en maximaal 3 keepers
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 verdedigers
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 middenvelders
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 aanvallers
Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties
opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste
veilingronde wil opmaken, of dat je al na 1 veilingronde (8 clubs) al aan je
maximum van 20 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke
veilingronde aangeven:
Een maximum uit te geven bedrag bij deze veilingronde
Een maximum aantal keepers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal verdedigers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal middenvelders dat in deze veilingronde kan worden
gekocht
Een maximum aantal aanvallers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Bij elke veiling wordt voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor
deze veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal
overgebleven bedrag na de laatste veilingronde (eventueel verminderd met het
bedrag dat minimaal nodig is om na aankoop van een voetballer te voldoen aan de
restricties van het minimum aantal spelers per linie.
Dit is 1 Paidia per voetballer die nog moet worden
gekocht)
Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar
laag.
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan
wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan
wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de
voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.
Indien aan het einde van veiling 4 een virtuele ploeg niet voldoet aan de
minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig
worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia
per stuk.
Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers
die niet verkocht zijn tegen de kosten van 1000 Paidia’s
(= minimaal uit te geven bedrag na veiling 4).
Net als in de werkelijkheid worden de ploegen van alle 32 managers verdeeld
over 8 poules door middel van een loting. De loting vindt gekoppeld plaats met
de RL loting. Alle ploegen worden vooraf op basis van de Hall of Fame
gekoppeld aan een RL club. Tegelijkertijd met de RL clubs worden er wedstrijden
gespeeld in de poules. Dus elke week met Real Life Championsleauge wedstrijden worden er ook wedstrijden
gespeeld tussen de virtuele ploegen. Elke manager moet voor elke wedstrijd 11
voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en 2
aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde
voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk
of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).
Na afloop van 6 groepswedstrijden zijn net als in de RL Championsleague,
de nummers 3 en
Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten,
wedstrijd winnen, wedstrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel
staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee! (Gele en
Rode kaarten tellen alleen mee in het uiterste geval als er geen beslissing is
gevallen op basis van de reguliere puntentelling, zie Paragraaf 5.6 en
Hoofdstuk 6)
In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen.
Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en
door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en
strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop
benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en
jouw voetballer heeft meegespeeld. Al deze punten samen worden je positieve
punten genoemd. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer
als zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt
in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt
zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die
van je directe tegenstander. Deze punten samen worden je negatieve punten
genoemd. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft gekregen
gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.
|
Doelpunt(geen
strafschop) |
Benutte strafschop |
winst wedstrijd |
gelijk wedstrijd |
0 gehouden |
Aanvaller |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
0 |
Middenvelder |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,1 |
Verdediger |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,25 |
Keeper |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-1,5 |
Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop
en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt
direct gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de
bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de
keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop
en deze schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een overig doelpunt(dus
geen strafschop).
Er kan met
verschillende tactieken worden gespeeld. Bij het kiezen van een tactiek heb je
de mogelijkheid meer nadruk te leggen op een deel van je team.
Er kan in het
eerste jaar alleen worden gekozen uit de volgende twee tactieken:
·
Normaal
·
Aanvallend
Kies je de
tactiek “Normaal” scoort je ploeg exact volgens de bovenstaande tabel.
Kies je de
tactiek “Aanvallend”dan doe je afstand van al je negatieve punten (die normaal
gesproken bij je tegenstander worden afgetrokken) en worden je positieve punten
met 25% verhoogd.
Je tactiek kan je
per wedstrijd bepalen en dus ook aanpassen afhankelijk van je tegenstander. Heb
je geen eerste keeper in je team dan is wellicht de aanvallende tactiek iets
voor jou, heb je juist een keeper van een goede club dan kan je misschien beter
de tactiek normaal spelen.
Je positieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de
negatieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander jouw doelpuntscore.
Je negatieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de
positieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander de doelpuntscore
van je tegenstander.
Vervolgens worden beide doelpuntscores afgerond, indien een doelpuntscore
kleiner is dan nul dan wordt deze gelijk gesteld aan 0. De uitslag van de
wedstrijd wordt dan:
doelpuntscore team A – doelpuntscore team B
Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen
of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit
of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de
wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Van der Sar in de laats minuut
wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Manchester United dan
krijgt Van der Sar(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.
In de KO fase worden in eerste instantie alleen de resultaten zonder
verlenging meegeteld. Hierbij gelden de UEFA regels voor KO wedstrijden, dus
bij gelijke stand tellen uitdoelpunten dubbel. Indien de stand na 90 minuten
over twee wedstrijden gezien geen winnaar oplevert worden alle verlengingen en
strafschoppenseries van de RL wedstrijden in die ronde meegeteld. De
strafschoppenseries tellen alleen mee voor de winstpunten van de spelers. De
strafschoppenseries leveren dus geen punten op voor het maken van doelpunten en
ook de 0-houd-punten gaan niet verloren door strafschoppenseries. Indien er in
een RL wedstrijd een strafschoppenserie nodig is gaan de winstpunten naar de
voetballers van de winnende RL club. Voetballers van de verliezer in de strafschoppenserie
krijgen geen winstpunten. Dit is onafhankelijk van de precieze score van de
strafschoppenserie en de wedstrijduitslag na verlenging.
Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om
een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en
strafschoppen wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste “plus”
punten, is dit ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor
verlenging, als dit ook gelijk is, wint de ploeg met de meeste “plus” punten voor
verlenging.
Is dit ook gelijk dan wint de ploeg met de minste Paidia’s
op zijn rekening
Is dit ook gelijk dan wint de ploeg met de opgestelde keeper wiens naam alfabetisch het hoogste staat(A->Z)
Bij gelijke stand in een groep in de PGCL worden dezelfde regels gehanteerd
als bij de RL Championsleague. Bij een gelijk aantal
punten in een groep geldt:
1. Het aantal punten behaald in onderlinge
wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.
2. Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden
tussen gelijkgeeindigde ploegen
3. Het aantal gescoorde doelpunten in
onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde
ploegen
4. Het doelsaldo in alle wedstrijden
5. Het aantal gescoorde doelpunten in alle
wedstrijden
6. Het totaal aantal onafgeronde punten in
alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen
negatieve punten beiden positief mee
7. Het totaal aantal onafgeronde positieve
punten in alle wedstrijden.
8. Plaats in de Hall of Fame(Hoe hoger de
manager in de Hall of Fame staat hoe beter)
9. Loting
Naast de veilingen aan het begin van het spel zijn er tussentijdse
veilingen. Er is een veiling na afloop van elke fase in het toernooi, dus na de
groepswedstrijden, na de achtste finale, na de kwart finale en na de halve
finale. Tevens vindt er een veiling plaats halverwege de groepswedstrijden
Na de derde groepswedstrijd is er een veiling waarin managers hun team
kunnen versterken voor de laatste drie groepswedstrijden. Deze veiling is
toegevoegd om eventuele verrassingen, die bij de eerste veilingen niet zijn
verkocht sneller in het spel te brengen. Het budget van een manager voor deze
veiling bestaat uit de winstpremies van de eerste drie groepswedstrijden plus
het budget wat over was na veiling 4.
Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life
als in de Paidia Championsleague
16 clubs uitgeschakeld. Alle voetballers van de uitgeschakelde Real Life Clubs worden uit de selecties verwijderd. Deze
voetballers zullen immers niet meer spelen en zijn dus nutteloos.
De 16 Virtuele ploegen die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten
die voor een Real Life Club uitkomen die wel door is
naar de volgende ronde. De Virtuele ploeg heeft niks meer aan deze voetbalers, daar de virtuele ploeg is uitgeschakeld en dus
geen wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen voor de Virtuele ploegen die
door zijn naar de volgende ronde goed van pas komen.
Deze voetballers worden door middel van een nieuwe veiling aangeboden aan
de managers(uit dezelfde league) die wel door zijn naar de volgende ronde. De
veiling gaat op dezelfde manier als de veiling in het begin met het verschil
dat de opbrengst van de veiling gaat naar de eigenaren van de geveilde
voetballers. Het budget dat elke club kan besteden in een tussentijdse veiling
bestaat uit het budget dat in de vorige veiling niet is uitgegeven plus de
behaalde winstpremies (zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”).
Op dezelfde wijze is er na elke knock-out ronde ook een veiling.
Op deze manier kunnen uitgeschakelde clubs nog geld verdienen door het
verkopen van hun voetballers en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde club toch
een positief resultaat behalen.
Indien een manager na afloop van een tussentijdse veiling niet voldoet aan
de minima per positie, zal de ploeg automatisch en willekeurig worden opgevuld
met spelers die niet zijn verkocht. Deze spelers kosten 1 Paidia
per stuk.
In de tussentijdse veilingen kan ook op eventuele nieuwe voetballers worden
geboden. Dit kan bijvoorbeeld een voetballer zijn die in een eerdere veiling
niet is gekocht of een voetballer die pas later in het jaar door een Real Life Club is aangetrokken. Er kan alleen geboden
worden op nieuwe voetballers die door de organisatie bekend worden gemaakt. Dit
zullen in ieder geval alle voetballers zijn die minimaal 1 wedstrijd hebben
gespeeld en niet bij een virtuele ploeg zitten. De opbrengst van het veilen van
de “vrije” voetballers komt in de pot waar ook het geld van de eerste veiling
in zit. Hieruit worden de winstpremies betaald(zie paragraaf “De prijzen”)
Een manager kan ieder moment een voetballer ontslaan. Dit ontslag gaat in
voor de eerstvolgende veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling niet
worden aangeboden. Spelers zijn te ontslaan op de website en is kosteloos.
Ontslag kan een middel zijn om toch nieuwe spelers te kunnen kopen terwijl je
aan je maximum aantal spelers zit. Nogmaals, voetballers waarvan de RL club is
uitgeschakeld worden automatisch ontslagen, hiervoor hoeft de manager niks te
doen. De mogelijkheid van ontslag is er bijvoorbeeld voor een voetballer die
van RL club veranderd is en wiens oorspronkelijke RL club wel door is.
Een voetballer
die niet wordt verkocht tijdens een veiling blijft eigendom van de virtuele
ploeg. Dat de virtuele ploeg is uitgeschakeld is hierbij niet van belang. Een
ontslagen voetballer is niemands eigendom totdat hij
weer wordt gekocht.
Elke ronde kan je
je opstelling opgeven via de website. Dit kan vanaf
de dag dat de eerste RL wedstrijd wordt gespeeld. Tot het moment dat de eerste
wedstrijd begint kan je onbeperkt wijzigingen doorvoeren. Daarna kun je nog wel
wijzigingen doorvoeren, maar je kunt alleen een voetballer vervangen door een
andere voetballer als van beide voetballers de RL wedstrijd nog niet is
begonnen.
Al de Paidia’s die zijn betaald aan voetballers
in de eerste vier veilingen worden gedurende het toernooi uitgekeerd. 1/5 van dit bedrag gaat naar de
winnaar van de PGCL, 1/5 wordt verdeeld over de beide finalisten, 1/5 wordt
verdeeld over 4 halve finalisten, 1/5 over de 8 kwartfinalisten en 1/5 over de
96 groepswedstrijden.
Merk op dat de winnaar ook meedeelt in het geld voor de finalisten, halve
finalisten enz. De winnaar zal in totaal ongeveer 40% van al het ingelegde geld
winnen.
Voorbeeld:
Stel het totaal bestede geld aan voetballers zonder virtuele ploeg is
60.000 Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:
Spelfase |
aantal clubs/wedstrijden |
premie |
Winnaar |
1 |
12000 |
Finalisten |
2 |
6000 |
˝ finalisten |
4 |
3000 |
Ľ finalisten |
8 |
1500 |
groepswedstrijden |
96 |
124 |
Stel Club B wint drie groepswedstrijden, speelt twee keer gelijk en
verliest een keer. Overleeft de tweede ronde en wordt vervolgens uitgeschakeld
in de kwartfinale. Club B verdient dan:
3 *124 = 372 Paidia’s voor de gewonnen
groepswedstrijden
2 * ˝*124 = 124 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijden
1500 Paidia’s voor het bereiken van de
kwartfinale
Totaal 1996 Paidia’s
Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de
verkochte voetballers nog bij.
Uitgaven aan voetballers zonder virtuele ploeg in de tussentijdse veilingen
komen in de restpot. De restpot wordt gebruikt om vergekomen managers, die met
weinig Paidia’s zijn geeindigd(meestal
de nummer 2 of een van de halve finalisten),
te compenseren.
De Paidia’s worden een voor een uitgekeerd als
volgt uitgekeerd:
Bepaal de verstgekomen manager, die minder Paidia’s heeft dan minimaal 1 manager die eerder is
uitgeschakeld. Deze manager krijgt de eerste Paidia
uit de restpot.
Dit wordt herhaald totdat de restpot leeg is.
Hoeveel geld iedere club op zijn lopende rekening heeft wordt gedurende het
hele spel bijgehouden. Pas aan het eind van het toernooi, als de winnaar bekend
is, worden alle bedragen uitgekeerd.
Door de unieke
opzet van dit spel is het alleen mogelijk om met veelvouden van 32 deelnemers
te spelen. Elke 32 deelnemers vormen een aparte league die onafhankelijk van de
andere leagues worden gespeeld. Je kan je aanmelden
door een mail te sturen naar Voetbalspel#Paidiagames.nl (vervang # door @). Je
komt dan op de voorlopige deelnemerslijst. Tot 25 augustus is de inschrijving
open voor iedereen. Op basis van het aantal ingeschreven
deelnemers dat betaald heeft op 25 augustus zal worden bepaald met hoeveel
leagues er zal worden gespeeld. Niet voor iedereen is er direct plek. Een
aantal deelnemers zal op de reservelijst komen. Geprobeerd zal worden om de
reservelijst aan te vullen met extra deelnemers om een extra league vol te
krijgen. De verdeling tussen direct toegelaten en de reservelijst wordt gemaakt
door de organisatie, hierbij wordt gekeken naar het aantal eerdere deelnames,
het moment van inschrijven en betalen en het aanbrengen van andere deelnemers.
Het programma is te vinden op de site, via de link programma in de menubar.
In principe zal de website van de UEFA (UEFA.com) leidend zijn voor het
spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een
andere leidende site aanwijzen. De resultaten die om 23.59 uur op de bronsite
staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in de maker van het doelpunt daarna
worden niet meer verwerkt. Indien een wedstrijd wordt gestaakt, geheel of
gedeeltelijk wordt uitgesteld zal per geval worden bepaald hoe hier mee om te
gaan.