Paidia Games WK Voetbal

1. Doel van het spel

Met jouw ploeg Wereldkampioen worden. Het Paidia Games WK Voetbal loopt parallel aan het echte WK en kent dus groepswedstrijden en vanaf de achtste finales een knock-out systeem. In het PG WK spelen dezelfde voetballers alleen spelen ze bij andere (virtuele) ploegen. Jij bent de managar van een van die virtuele ploegen. Door middel van een veiling aan het begin van het spel worden de beschikbare spelers geveild onder de 32 deelnemende virtuele ploegen. Elke voetballer kan maar voor 1 virtuele ploeg spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.

2. Start van het spel

Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar beschikking. Dit is een virtuele munteenheid. Het spel start met de startveiling. Alle voetballers uit de selecties van de 32 deelnemende Real Life landen (RL landen) worden geveild. De deelnemende managers brengen onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op de beschikbare voetballers. Op basis van het veilingalgorithme(zie Paragraaf 3.3, in principe gaat een speler naar de hoogste bieder) worden de voetballers toegewezen aan de managers. Het veilen gebeurt in 4 rondes(veiling 1 t/m 4), waarbij in elke ronde de spelers van 8 landen worden geveild. Er zal geveild worden op volgorde van de fifaranking. Voetballers die in een veilingronde niet worden verkocht worden in de volgende veilingronde opnieuw aangeboden.

 

Voor de veiling kun je maximaal je 2000 Paidia’s uitgeven, je kunt wel budgetoverschrijdend bieden, maar dan zul je dus nooit alle voetballers krijgen waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag wat je uitgeeft in de startveiling(veiling 1 t/m 4) is 1000 Paidia’s. Dus ook als je alleen maar 11 voetballers voor 1 Paidia per stuk koopt dan ben je toch 1000 Paidia’s kwijt.

3. De veiling

Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life landen met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelde, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je je biedingen doen op de website.

3.1.               Randvoorwaarden voor virtuele ploegen

Een virtuele ploeg bestaat uit:

3.2.               Mogelijke restricties door managers opgegeven bij de veiling

Bij elke veiling mag een manager een aantal restricties opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je Paidia’s in de eerste veiling wil opmaken, of dat je na 1 veilingronde (8 landen) al aan je maximum van 20 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke veilingronde aangeven:

3.3.               Het Veilingalgoritme

Bij elke veiling wordt voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de laatste veilingronde (eventueel verminderd met het bedrag dat minimaal nodig is om na aankoop van een voetballer te voldoen aan de restricties van het minimum aantal spelers per linie. Dit is 1 Paidia per voetballer die nog moet worden gekocht)

Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar laag.

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:

  1.  Het bod van de manager met het laagste aantal toegewezen voetballers komt bovenaan
  2. Indien dit gelijk is komt het bod van de manager met het tot dan toe minst uitgegeven bedrag bovenaan
  3. Indien dit ook gelijk is wordt er geloot

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.

 

Indien aan het einde van veiling 4 een virtuele ploeg niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia per stuk.

 

Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers die niet verkocht zijn tegen de kosten van 1000 Paidia’s (= minimaal uit te geven bedrag na veiling 4).

4. Het Paidia Games WK

Net als in de werkelijkheid worden de ploegen van alle 32 managers verdeeld over 8 poules door middel van een loting. De loting vindt gekoppeld plaats met de RL loting. Tegelijkertijd met de RL landen worden er wedstrijden gespeeld in de poules. Elke manager moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).

 

Na afloop van de 3 groepswedstrijden zijn net als in het RL WK, de nummers 3 en 4 in elke groep uitgeschakeld. De nummers 1 en 2 gaan door naar de KO-fase.

5. De wedstrijdscore

Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten, wedstrijd winnen, wedstrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee! (Gele en Rode kaarten tellen alleen mee in het uiterste geval als er geen beslissing is gevallen op basis van de reguliere puntentelling, zie Paragraaf 5.6 en Hoofdstuk 6)

 

In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen. Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. Al deze punten samen worden je positieve punten genoemd. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van je directe tegenstander. Deze punten samen worden je negatieve punten genoemd. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.

 

 

Doelpunt(geen strafschop)

Benutte strafschop

winst wedstrijd

gelijk wedstrijd

0 gehouden

Aanvaller

1

0,5

0,2

0,1

0

Middenvelder

1

0,5

0,2

0,1

-0,1

Verdediger

1

0,5

0,2

0,1

-0,25

Keeper

1

0,5

0,2

0,1

-1,5

5.1.                    5.1.                    Strafschoppen en overige doelpunten

Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt direct gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop en deze schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een overig doelpunt(dus geen strafschop).

5.2.                    5.2.                     Tactieken

Er kan met verschillende tactieken worden gespeeld. Bij het kiezen van een tactiek heb je de mogelijkheid meer nadruk te leggen op een deel van je team.

 

Er kan worden gekozen uit de volgende tactieken:

·        Normaal

·        Aanvallend

Kies je de tactiek “Normaal” scoort je ploeg exact volgens de bovenstaande tabel.

Kies je de tactiek “Aanvallend”dan doe je afstand van al je negatieve punten (die normaal gesproken bij je tegenstander worden afgetrokken) en worden je positieve punten met 25% verhoogd.

 

Je tactiek kan je per wedstrijd bepalen en dus ook aanpassen afhankelijk van je tegenstander. Heb je geen eerste keeper in je team dan is wellicht de aanvallende tactiek iets voor jou, heb je juist een keeper van een goede club dan kan je misschien beter de tactiek normaal spelen.

5.3.               De doelpuntscore

Je positieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de negatieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander jouw doelpuntscore.

Je negatieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de positieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander.

 

Vervolgens worden beide doelpuntscores afgerond, indien een doelpuntscore kleiner is dan nul dan wordt deze gelijk gesteld aan 0. De uitslag van de wedstrijd wordt dan:

doelpuntscore team A – doelpuntscore team B

5.4.               Invallers in Real Life wedstrijden

Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Stekelenburg in de laats minuut wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Nederland dan krijgt Stekelenburg(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.

5.5.               Wedstrijdscores in de Knock Out fase

In de KO fase worden in eerste instantie alleen de resultaten zonder verlenging meegeteld. Indien de stand na 90 minuten geen winnaar oplevert worden alle verlengingen en strafschoppenseries van de RL wedstrijden in die ronde meegeteld. De strafschoppenseries tellen alleen mee voor de winstpunten van de spelers. De strafschoppenseries leveren dus geen punten op voor het maken van doelpunten en ook de 0-houd-punten gaan niet verloren door strafschoppenseries.

 

Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en strafschoppen wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste “plus” punten na verlenging, is dit ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor verlenging, als dit ook gelijk is, wint de ploeg met de meeste “plus” punten voor verlenging.

 

5.6.               De finale en de kleine finale

In tegenstelling tot de Championsleague en het EK wordt er tijdens het WK een kleine finale gespeeld tussen de verliezende halve finalisten om de derde en vierde plaats. Deze wedstrijd telt ook mee in het PG WK. De winnaars van de PG halve finales spelen in de finale tegen elkaar en de verliezers in de kleine finale. Voor deze duels tellen zowel de RL kleine finale als de RL finale mee. Er is daarom ook geen veiling na de halve finales.

6. De competitieregels

Bij een gelijk aantal punten in een groep geldt:

  1. Dezelfde regels als op het echte WK
  2. Het totaal aantal onafgeronde punten in alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen negatieve punten beiden positief mee
  3. Het totaal aantal onafgeronde positieve punten in alle wedstrijden.
  4. De ploeg met een Keeper in de ploeg die alfabetisch het hoogste staat

7. De tussentijdse veilingen

Naast de veilingen aan het begin van het spel zijn er tussentijdse veilingen. Er is een veiling na afloop van elke fase in het toernooi, dus na de groepswedstrijden, na de achtste finale en na de kwart finale. Er is geen veiling tussen de halve finale en de finale, omdat op het WK ook om de derde en vierde plaats wordt gespeeld.

 

7.1.               Veilingen na afloop van een fase

Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life als in het PG WK 16 ploegen uitgeschakeld. Alle voetballers van de uitgeschakelde Real Life Landen worden uit de selecties verwijderd. Deze voetballers zullen immers niet meer spelen en zijn nutteloos.

 

De 16 virtuele ploegen die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten die voor een Real Life Land uitkomen die wel door is naar de volgende ronde. De virtuele ploeg heeft niks meer aan deze voetballers, daar de virtuele ploeg is uitgeschakeld en dus geen wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen voor de virtuele ploegen die wel door zijn naar de volgende ronde goed van pas komen.

 

Deze voetballers worden middels een nieuwe veiling aangeboden aan de managers die wel door zijn naar de volgende ronde. De veiling gaat op dezelfde manier als de veiling in het begin met het verschil dat de opbrengst van de veiling gaat naar de eigenaren van de geveilde voetballers. Het budget dat elke club kan besteden in een tussentijdseveiling bestaat uit het budget dat in de vorige veiling niet is uitgegeven plus de behaalde winstpremies (zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”).

 

Op dezelfde wijze is er na elke knock-out ronde(behalve de halve finale) ook een veiling.

 

Op deze manier kunnen uitgeschakelde clubs nog Paidia’s verdienen door het verkopen van hun voetballers en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde club toch een positief resultaat behalen.

 

Indien een manager na afloop van een tussentijdse veiling niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg automatisch en willekeurig worden opgevuld met spelers die niet zijn verkocht. Deze spelers kosten 1 Paidia per stuk.

7.2.               Voetballers ontslaan

Ontslaan van voetballers is niet mogelijk. Voetballers blijven net zolang in je ploeg als het betreffende RL land in het toernooi zit. Ook al is de speler bijvoorbeeld vanwege een blessure al naar huis.

7.3.               Voetballers die niet worden verkocht

Een voetballer die niet wordt verkocht tijdens een veiling blijft eigendom van de virtuele ploeg. Dat de virtuele ploeg is uitgeschakeld is hierbij niet van belang.

8. De Opstellingen

Elke ronde kan je je opstelling opgeven via de website. Dit kan vanaf de dag dat de eerste RL wedstrijd wordt gespeeld. Tot het moment dat de eerste wedstrijd begint kan je onbeperkt wijzigingen doorvoeren. Daarna kun je nog wel wijzigingen doorvoeren, maar je kunt alleen een voetballer vervangen door een andere voetballer als van beide voetballers de RL wedstrijd nog niet is begonnen.

8.1.               Deadline opstellingen achtste finale

Tussen de laatste RL groepswedstrijd en de eerste achtste finale zit minder dan een dag. Eigenlijk zou in die korte tijd een veiling moeten plaatsvinden en de opstellingen voor de achtste finales worden gemaakt. Dit is echter niet haalbaar. De deadline voor de veiling zal daarom liggen op het aanvangstijdstip van de eerste achtste finale en de deadline voor de opstellingen zal een dag later liggen, voor aanvang van de 3e achtste finale. Dit betekent dat bij het maken van de opstellingen in de achtste finale de uitslagen van de eerste twee RL achtste finales al bekend zijn. Hier kan en mag iedereen gebruik van maken.

 

Let op! De laatste groepswedstrijd eindigt om ca 22.30 uur. De deadline voor de veiling is al de volgende dag om 16.00 uur! Helaas is het niet mogelijk hierin te schuiven. De organisatie zal trachten zsm na einde van de laatste groepswedstrijd de biedtool geopend hebben voor de biedingen.

9. De Prijzen

Al de Paidia’s die zijn betaald aan voetballers in de eerste vier veilingen worden gedurende het toernooi uitgekeerd. 20% van dit bedrag gaat naar de winnaar van het WK, 15% wordt verdeeld over de beide finalisten, 5% gaat naar de winnaar van de kleine finale, 20% wordt verdeeld over 4 halve finalisten, 20% over de 8 kwartfinalisten en 20% over de 48 groepswedstrijden.

 

De winnaar deelt dus ook mee in het geld voor de finalisten, halve finalisten enz.

 

Voorbeeld:

Stel het totaal bestede aantal Paidia’s in de startveiling is 60.000 Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:

 

Spelfase

Aantal ploegen/wedstrijden

Premie

Winnaar

1

12000

3e plek

1

3000

Finalisten

2

4500

˝ finalisten

4

3000

Ľ finalisten

8

1500

Groepswedstrijden

48

125

 

Stel ploeg B wint twee groepswedstrijden, en speelt een keer gelijk. En wordt vervolgens uitgeschakeld in de kwartfinale. Ploeg B verdient dan:

 

2 *125 = 250 Paidia’s voor de gewonnen groepswedstrijden

1 * ˝*125 = 62 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijden

750 Paidia’s voor het bereiken van de kwartfinale

Samen 1062 Paidia’s

 

Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de verkochte voetballers nog bij.

 

Uitgaven aan voetballers zonder virtuele ploegen in de tussentijdse veilingen komen in de restpot. De restpot wordt gebruikt om vergekomen managers, die met weinig Paidia’s zijn geëindigd(meestal de nummer 2 of een van de halve finalisten),  te compenseren.

De Paidia’s worden een voor een uitgekeerd als volgt uitgekeerd:

 

Bepaal de verstgekomen manager, die minder Paidia’s heeft dan minimaal 1 manager die eerder is uitgeschakeld. Deze manager krijgt de eerste Paidia uit de restpot.

 

Dit wordt herhaald totdat de restpot leeg is. 

10.     Programma

Het programma is te vinden op de site, via de link programma in de menubar.

11.     Bronnen

In principe zal de officiële website van het WK ( www.fifa.com ) leidend zijn voor het spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een andere leidende site aanwijzen. De resultaten die om 23.59 uur op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in de maker van het doelpunt daarna worden niet meer verwerkt. Indien een wedstrijd wordt gestaakt, geheel of gedeeltelijk wordt uitgesteld zal per geval worden bepaald hoe hier mee om te gaan.

In gevallen waarin deze spelregels niet of niet eenduidig voorzien beslist de organisatie.