Paidia Games Championsleague

1.   Doel van het spel

Met jouw ploeg de Championsleague winnen. De Paidia Games Championsleague loopt parallel aan de echte Championsleague en kent dus groepswedstrijden en vanaf de achtste finales een knock-out systeem. In de PGCL doen dezelfde voetballers mee alleen spelen ze bij andere (virtuele) clubs. Jij bent de managar van een van die virtuele ploegen. Door middel van een veiling aan het begin van het spel worden de beschikbare spelers geveild onder de 32 deelnemende virtuele ploegen. Elke voetballer kan maar voor 1 virtuele ploeg spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.

2.   Start van het spel

Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar beschikking. Dit is een virtuele munteenheid. Het spel start met 4 veilingen. Alle voetballers uit de selectie van de 32 deelnemende Real Life clubs (RL clubs) worden geveild. De deelnemende managers brengen onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op de beschikbare voetballers. Op basis van het veilingalgorithme(zie Paragraaf 3.3, in principe gaat een speler naar de hoogste bieder) worden de voetballers dan toegewezen aan de managers.Er zal geveild worden op volgorde van UEFA coefficient, dus de beste 8 Real Life clubs eerst. Voetballers die in een veilingronde niet worden verkocht worden in de volgende veilingronde opnieuw aangeboden.

 

Voor de veiling kun je maximaal je ingelegde geld uitgeven, je kunt wel budgetoverschrijdend bieden, maar dan zul je dus nooit alle voetballers krijgen waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag wat je uitgeeft in de veiling is 1000 Paidia’s. Dus ook als je alleen maar 11 voetballers voor 1 Paidia per stuk koopt dan ben je toch 1000 Paidia’s kwijt.

3.   De veiling

Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life clubs met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelde, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je je biedingen doen op de website.

3.1.                    Randvoorwaarden voor virtuele ploegen

Een virtuele ploeg bestaat uit maximaal 20 voetballers.

Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 1 en maximaal 3 keepers

Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 verdedigers

Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 middenvelders

Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 aanvallers

3.2.                    Mogelijke restricties door managers opgegeven bij de veiling

Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste veilingronde wil opmaken, of dat je al na 1 veilingronde (8 clubs) al aan je maximum van 20 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke veilingronde aangeven:

Een maximum uit te geven bedrag bij deze veilingronde

Een maximum aantal keepers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal verdedigers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal middenvelders dat in deze veilingronde kan worden gekocht

Een maximum aantal aanvallers dat in deze veilingronde kan worden gekocht

3.3.                    Het Veilingalgoritme

Bij elke veiling wordt voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de laatste veilingronde (eventueel verminderd met het bedrag dat minimaal nodig is om na aankoop van een voetballer te voldoen aan de restricties van het minimum aantal spelers per linie. Dit is 1 Paidia per voetballer die nog moet worden gekocht)

Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar laag.

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:

  1.  Het bod van de manager met het laagste aantal toegewezen voetballers komt bovenaan
  2. Indien dit gelijk is komt het bod van de manager met het tot dan toe minst uitgegeven bedrag bovenaan
  3. Indien dit ook gelijk is wordt er geloot

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.

 

Indien aan het einde van veiling 4 een virtuele ploeg niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia per stuk.

 

Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers die niet verkocht zijn tegen de kosten van 1000 Paidia’s (= minimaal uit te geven bedrag na veiling 4).

4.   De Paidia Games ChampionsLeague

Net als in de werkelijkheid worden de ploegen van alle 32 managers verdeeld over 8 poules door middel van een loting. De loting vindt gekoppeld plaats met de RL loting. Alle ploegen worden vooraf op basis van de Hall of Fame gekoppeld aan een RL club. Tegelijkertijd met de RL clubs worden er wedstrijden gespeeld in de poules. Dus elke week met Real Life Championsleauge wedstrijden worden er ook wedstrijden gespeeld tussen de virtuele ploegen. Elke manager moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).

 

Na afloop van 6 groepswedstrijden zijn net als in de RL Championsleague, de nummers 3 en 4 in elke groep uitgeschakeld. De nummers 1 en 2 gaan door naar de KO-fase. De loting voor de KO-fase vindt ook weer gekoppeld plaats met de RL loting. Dus als in de RL CL de nummer 1 van groep A wordt geloot aan de nummer 2 van groep B dan is dat in Paidia CL ook zo.

5.   De wedstrijdscore

Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten, wedstrijd winnen, wedstrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee! (Gele en Rode kaarten tellen alleen mee in het uiterste geval als er geen beslissing is gevallen op basis van de reguliere puntentelling, zie Paragraaf 5.6 en Hoofdstuk 6)

 

In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen. Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. Al deze punten samen worden je positieve punten genoemd. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van je directe tegenstander. Deze punten samen worden je negatieve punten genoemd. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.

 

 

Doelpunt(geen strafschop)

Benutte strafschop

winst wedstrijd

gelijk wedstrijd

0 gehouden

Aanvaller

1

0,5

0,2

0,1

0

Middenvelder

1

0,5

0,2

0,1

-0,1

Verdediger

1

0,5

0,2

0,1

-0,25

Keeper

1

0,5

0,2

0,1

-1,5

5.1.                    Strafschoppen en overige doelpunten

Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt direct gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop en deze schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een overig doelpunt(dus geen strafschop).

5.2.                     Tactieken

Er kan met verschillende tactieken worden gespeeld. Bij het kiezen van een tactiek heb je de mogelijkheid meer nadruk te leggen op een deel van je team.

 

Er kan in het eerste jaar alleen worden gekozen uit de volgende twee tactieken:

·        Normaal

·        Aanvallend

Kies je de tactiek “Normaal” scoort je ploeg exact volgens de bovenstaande tabel.

Kies je de tactiek “Aanvallend”dan doe je afstand van al je negatieve punten (die normaal gesproken bij je tegenstander worden afgetrokken) en worden je positieve punten met 25% verhoogd.

 

Je tactiek kan je per wedstrijd bepalen en dus ook aanpassen afhankelijk van je tegenstander. Heb je geen eerste keeper in je team dan is wellicht de aanvallende tactiek iets voor jou, heb je juist een keeper van een goede club dan kan je misschien beter de tactiek normaal spelen.

5.3.                    De doelpuntscore

Je positieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de negatieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander jouw doelpuntscore.

Je negatieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de positieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander.

 

Vervolgens worden beide doelpuntscores afgerond, indien een doelpuntscore kleiner is dan nul dan wordt deze gelijk gesteld aan 0. De uitslag van de wedstrijd wordt dan:

doelpuntscore team A – doelpuntscore team B

 

5.4.                    Invallers in Real Life wedstrijden

Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Van der Sar in de laats minuut wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Manchester United dan krijgt Van der Sar(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.

5.5.                    Wedstrijdscores in de Knock Out fase

In de KO fase worden in eerste instantie alleen de resultaten zonder verlenging meegeteld. Hierbij gelden de UEFA regels voor KO wedstrijden, dus bij gelijke stand tellen uitdoelpunten dubbel. Indien de stand na 90 minuten over twee wedstrijden gezien geen winnaar oplevert worden alle verlengingen en strafschoppenseries van de RL wedstrijden in die ronde meegeteld. De strafschoppenseries tellen alleen mee voor de winstpunten van de spelers. De strafschoppenseries leveren dus geen punten op voor het maken van doelpunten en ook de 0-houd-punten gaan niet verloren door strafschoppenseries. Indien er in een RL wedstrijd een strafschoppenserie nodig is gaan de winstpunten naar de voetballers van de winnende RL club. Voetballers van de verliezer in de strafschoppenserie krijgen geen winstpunten. Dit is onafhankelijk van de precieze score van de strafschoppenserie en de wedstrijduitslag na verlenging.

 

Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en strafschoppen wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste “plus” punten, is dit ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor verlenging, als dit ook gelijk is, wint de ploeg met de meeste “plus” punten voor verlenging.

 

Is dit ook gelijk dan wint de ploeg met de minste Paidia’s op zijn rekening

 

Is dit ook gelijk dan wint de ploeg met de opgestelde keeper wiens naam alfabetisch het hoogste staat(A->Z)

6.   De competitieregels

Bij gelijke stand in een groep in de PGCL worden dezelfde regels gehanteerd als bij de RL Championsleague. Bij een gelijk aantal punten in een groep geldt:

1.      Het aantal punten behaald in onderlinge wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.

2.      Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde ploegen

3.      Het aantal gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeeindigde ploegen

4.      Het doelsaldo in alle wedstrijden

5.      Het aantal gescoorde doelpunten in alle wedstrijden

6.      Het totaal aantal onafgeronde punten in alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen negatieve punten beiden positief mee

7.      Het totaal aantal onafgeronde positieve punten in alle wedstrijden.

8.      Plaats in de Hall of Fame(Hoe hoger de manager in de Hall of Fame staat hoe beter)

9.      Loting

7.   De tussentijdse veilingen

Naast de veilingen aan het begin van het spel zijn er tussentijdse veilingen. Er is een veiling na afloop van elke fase in het toernooi, dus na de groepswedstrijden, na de achtste finale, na de kwart finale en na de halve finale. Tevens vindt er een veiling plaats halverwege de groepswedstrijden

 

7.1.                    De veiling halverwege de groepswedstrijden

Na de derde groepswedstrijd is er een veiling waarin managers hun team kunnen versterken voor de laatste drie groepswedstrijden. Deze veiling is toegevoegd om eventuele verrassingen, die bij de eerste veilingen niet zijn verkocht sneller in het spel te brengen. Het budget van een manager voor deze veiling bestaat uit de winstpremies van de eerste drie groepswedstrijden plus het budget wat over was na veiling 4.

7.2.                    Veilingen na afloop van een fase

Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life als in de Paidia Championsleague 16 clubs uitgeschakeld. Alle voetballers van de uitgeschakelde Real Life Clubs worden uit de selecties verwijderd. Deze voetballers zullen immers niet meer spelen en zijn dus nutteloos.

 

De 16 Virtuele ploegen die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten die voor een Real Life Club uitkomen die wel door is naar de volgende ronde. De Virtuele ploeg heeft niks meer aan deze voetbalers, daar de virtuele ploeg is uitgeschakeld en dus geen wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen voor de Virtuele ploegen die door zijn naar de volgende ronde goed van pas komen.

 

Deze voetballers worden door middel van een nieuwe veiling aangeboden aan de managers(uit dezelfde league) die wel door zijn naar de volgende ronde. De veiling gaat op dezelfde manier als de veiling in het begin met het verschil dat de opbrengst van de veiling gaat naar de eigenaren van de geveilde voetballers. Het budget dat elke club kan besteden in een tussentijdse veiling bestaat uit het budget dat in de vorige veiling niet is uitgegeven plus de behaalde winstpremies (zie Hoofdstuk 8 “De Prijzen”).

 

Op dezelfde wijze is er na elke knock-out ronde ook een veiling.

 

Op deze manier kunnen uitgeschakelde clubs nog geld verdienen door het verkopen van hun voetballers en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde club toch een positief resultaat behalen.

 

Indien een manager na afloop van een tussentijdse veiling niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg automatisch en willekeurig worden opgevuld met spelers die niet zijn verkocht. Deze spelers kosten 1 Paidia per stuk.

7.1.                    Bieden op voetballers zonder virtuele ploeg

In de tussentijdse veilingen kan ook op eventuele nieuwe voetballers worden geboden. Dit kan bijvoorbeeld een voetballer zijn die in een eerdere veiling niet is gekocht of een voetballer die pas later in het jaar door een Real Life Club is aangetrokken. Er kan alleen geboden worden op nieuwe voetballers die door de organisatie bekend worden gemaakt. Dit zullen in ieder geval alle voetballers zijn die minimaal 1 wedstrijd hebben gespeeld en niet bij een virtuele ploeg zitten. De opbrengst van het veilen van de “vrije” voetballers komt in de pot waar ook het geld van de eerste veiling in zit. Hieruit worden de winstpremies betaald(zie paragraaf “De prijzen”)

7.2.                    Voetballers ontslaan

Een manager kan ieder moment een voetballer ontslaan. Dit ontslag gaat in voor de eerstvolgende veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling niet worden aangeboden. Spelers zijn te ontslaan op de website en is kosteloos. Ontslag kan een middel zijn om toch nieuwe spelers te kunnen kopen terwijl je aan je maximum aantal spelers zit. Nogmaals, voetballers waarvan de RL club is uitgeschakeld worden automatisch ontslagen, hiervoor hoeft de manager niks te doen. De mogelijkheid van ontslag is er bijvoorbeeld voor een voetballer die van RL club veranderd is en wiens oorspronkelijke RL club wel door is.

7.3.                    Voetballers die niet worden verkocht

Een voetballer die niet wordt verkocht tijdens een veiling blijft eigendom van de virtuele ploeg. Dat de virtuele ploeg is uitgeschakeld is hierbij niet van belang. Een ontslagen voetballer is niemands eigendom totdat hij weer wordt gekocht.

8.   De Opstellingen

Elke ronde kan je je opstelling opgeven via de website. Dit kan vanaf de dag dat de eerste RL wedstrijd wordt gespeeld. Tot het moment dat de eerste wedstrijd begint kan je onbeperkt wijzigingen doorvoeren. Daarna kun je nog wel wijzigingen doorvoeren, maar je kunt alleen een voetballer vervangen door een andere voetballer als van beide voetballers de RL wedstrijd nog niet is begonnen.

9.   De Prijzen

Al de Paidia’s die zijn betaald aan voetballers in de eerste vier veilingen worden gedurende het toernooi  uitgekeerd. 1/5 van dit bedrag gaat naar de winnaar van de PGCL, 1/5 wordt verdeeld over de beide finalisten, 1/5 wordt verdeeld over 4 halve finalisten, 1/5 over de 8 kwartfinalisten en 1/5 over de 96 groepswedstrijden.

 

Merk op dat de winnaar ook meedeelt in het geld voor de finalisten, halve finalisten enz. De winnaar zal in totaal ongeveer 40% van al het ingelegde geld winnen.

 

Voorbeeld:

Stel het totaal bestede geld aan voetballers zonder virtuele ploeg is 60.000 Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:

 

Spelfase

aantal clubs/wedstrijden

premie

Winnaar

1

12000

Finalisten

2

6000

˝ finalisten

4

3000

Ľ finalisten

8

1500

groepswedstrijden

96

124

 

Stel Club B wint drie groepswedstrijden, speelt twee keer gelijk en verliest een keer. Overleeft de tweede ronde en wordt vervolgens uitgeschakeld in de kwartfinale. Club B verdient dan:

 

3 *124 = 372 Paidia’s voor de gewonnen groepswedstrijden

2 * ˝*124 = 124 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijden

1500 Paidia’s voor het bereiken van de kwartfinale

Totaal 1996 Paidia’s

 

Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de verkochte voetballers nog bij.

 

Uitgaven aan voetballers zonder virtuele ploeg in de tussentijdse veilingen komen in de restpot. De restpot wordt gebruikt om vergekomen managers, die met weinig Paidia’s zijn geeindigd(meestal de nummer 2 of een van de halve finalisten),  te compenseren.

De Paidia’s worden een voor een uitgekeerd als volgt uitgekeerd:

 

Bepaal de verstgekomen manager, die minder Paidia’s heeft dan minimaal 1 manager die eerder is uitgeschakeld. Deze manager krijgt de eerste Paidia uit de restpot.

 

Dit wordt herhaald totdat de restpot leeg is.

 

Hoeveel geld iedere club op zijn lopende rekening heeft wordt gedurende het hele spel bijgehouden. Pas aan het eind van het toernooi, als de winnaar bekend is, worden alle bedragen uitgekeerd.

10.         Wat moet je doen om mee te doen

Door de unieke opzet van dit spel is het alleen mogelijk om met veelvouden van 32 deelnemers te spelen. Elke 32 deelnemers vormen een aparte league die onafhankelijk van de andere leagues worden gespeeld. Je kan je aanmelden door een mail te sturen naar Voetbalspel#Paidiagames.nl (vervang # door @). Je komt dan op de voorlopige deelnemerslijst. Tot 25 augustus is de inschrijving open voor iedereen. Op basis van het aantal ingeschreven deelnemers dat betaald heeft op 25 augustus zal worden bepaald met hoeveel leagues er zal worden gespeeld. Niet voor iedereen is er direct plek. Een aantal deelnemers zal op de reservelijst komen. Geprobeerd zal worden om de reservelijst aan te vullen met extra deelnemers om een extra league vol te krijgen. De verdeling tussen direct toegelaten en de reservelijst wordt gemaakt door de organisatie, hierbij wordt gekeken naar het aantal eerdere deelnames, het moment van inschrijven en betalen en het aanbrengen van andere deelnemers.

11.         Programma

Het programma is te vinden op de site, via de link programma in de menubar.

12.         Bronnen

In principe zal de website van de UEFA (UEFA.com) leidend zijn voor het spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een andere leidende site aanwijzen. De resultaten die om 23.59 uur op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in de maker van het doelpunt daarna worden niet meer verwerkt. Indien een wedstrijd wordt gestaakt, geheel of gedeeltelijk wordt uitgesteld zal per geval worden bepaald hoe hier mee om te gaan.