Met jouw ploeg het Europees Kampioenschap voetbal winnen. Het Paidia Games Europees Kampioenschap (PGEK) loopt parallel
aan het echte EK. In het PGEK doen dezelfde voetballers mee alleen spelen ze
bij andere (virtuele) ploegen. Jij bent de manager van een van die virtuele
ploegen.
Het spel start
met de startveiling, deze bestaat uit 3 veilingrondes. Elke manager heeft 2000 Paidia’s tot zijn/haar beschikking. Dit is een virtuele
munteenheid. Alle voetballers uit de selectie van de 16 deelnemende Real Life landen(RL landen) worden geveild. Op de website
plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life landen met bij elke voetballer een aanduiding van
een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelder, Aanvaller). De deelnemende
managers brengen onafhankelijk van elkaar(blind) biedingen uit op de beschikbare
voetballers op de website. Op basis van het veilingalgorithme(zie
Paragraaf 3.3, in principe gaat een speler naar de hoogste bieder) worden de
voetballers toegewezen aan de managers. In de eerste veiling worden alle
voetballers van de RL landen uit Groep A en B geveild. In de tweede veiling
komen de groepen C en D aan bod. Voetballers die in een veilingronde niet
worden verkocht worden in de volgende veilingronde opnieuw aangeboden. Alle
voetballers die na de tweede veiling nog steeds niet verkocht zijn worden in de
derde veiling nog een keer aangeboden
Voor de startveiling kun je maximaal je 2000 Paidia’s
uitgeven, je kunt wel budgetoverschrijdend bieden, maar dan zul je dus nooit
alle voetballers krijgen waarop je geboden hebt. Het minimum bedrag wat je
uitgeeft in de startveiling is 1000 Paidia’s. Dus ook
als je alleen maar 11 voetballers voor 1 Paidia per
stuk koopt dan ben je toch 1000 Paidia’s kwijt.
Net als in de werkelijkheid worden de ploegen van alle 16 managers verdeeld
over 4 groepen door middel van een loting. Tegelijkertijd met het RL EK worden
er wedstrijden gespeeld in de groepen. De groepsfase kent drie rondes(waarin
ieder RL land 1 keer speelt). Elke ronde tijdens het RL EK worden er ook wedstrijden
gespeeld tussen de virtuele ploegen. Elke manager moet voor elke wedstrijd 11
voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en 2
aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde
voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk
of verlies je.
Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten,
wedstrijd winnen, wedstrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel
staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee!
In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen.
Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn RL land en
door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en
strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop
benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn RL land
een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. Al
deze punten samen worden je positieve punten genoemd. De punten voor het
houden van de nul krijgt jouw voetballer als zijn RL land geen tegendoelpunten
krijgt in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor
verzamelt zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar
voor die van je directe tegenstander. Deze punten samen worden je negatieve
punten genoemd. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft
gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.
|
Doelpunt(geen
strafschop) |
Benutte strafschop |
winst wedstrijd |
gelijk wedstrijd |
0 gehouden |
Aanvaller |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
0 |
Middenvelder |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,1 |
Verdediger |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,25 |
Keeper |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-1,5 |
Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop
en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt direct
gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de bal
eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de keeper(of
een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop en deze
schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een overig doelpunt(dus geen
strafschop).
Er kan met
verschillende tactieken worden gespeeld. Bij het kiezen van een tactiek heb je
de mogelijkheid meer nadruk te leggen op een deel van je team.
Er kan worden gekozen
uit de volgende twee tactieken:
·
Normaal
·
Aanvallend
Kies je de
tactiek “Normaal” scoort je ploeg exact volgens de bovenstaande tabel.
Kies je de
tactiek “Aanvallend”dan doe je afstand van al je negatieve punten (die normaal gesproken
bij je tegenstander worden afgetrokken) en worden je positieve punten met 25%
verhoogd.
Je tactiek kan je
per wedstrijd bepalen en dus ook aanpassen afhankelijk van je tegenstander. Heb
je geen spelende keeper in je team dan is wellicht de aanvallende tactiek iets
voor jou, heb je juist een keeper van een topland dan kan je misschien beter de
tactiek normaal spelen.
Je positieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de
negatieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander jouw doelpuntscore.
Je negatieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de
positieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander de doelpuntscore
van je tegenstander.
Vervolgens worden beide doelpuntscores afgerond, indien een doelpuntscore
kleiner is dan nul dan wordt deze gelijk gesteld aan
0. De uitslag van de wedstrijd wordt dan:
doelpuntscore team A – doelpuntscore
team B
Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen
of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit
of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de
wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Stekelenburg in de laats minuut
wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Nederland dan krijgt Van
der Sar (net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.
Iedere manager
speelt in de groepsfase drie wedstrijden. Voor een overwinning krijg je 3
punten en voor een gelijkspel 1 punt. Na afloop van de derde groepswedstrijd
wordt in elke groep de eindstand opgemaakt. De twee virtuele ploegen met de
meeste punten plaatsen zich voor de kwart finale.
1. Het aantal punten behaald in onderlinge
wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.
2. Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden
tussen gelijkgeëindigde ploegen
3. Het aantal gescoorde doelpunten in
onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeëindigde ploegen
4. Het doelsaldo in alle wedstrijden
5. Het aantal gescoorde doelpunten in alle
wedstrijden
6. Loting
Na afloop van 3 groepswedstrijden zijn net als in het RL EK, de
nummers 3 en
In de KO-fase worden in eerste instantie alleen
de resultaten zonder verlenging meegeteld. Indien de stand na 90 minuten geen
winnaar oplevert worden alle verlengingen en strafschoppenseries van de RL
wedstrijden in die ronde meegeteld. De strafschoppenseries tellen alleen mee
voor de winstpunten van de spelers. De strafschoppenseries leveren dus geen
punten op voor het maken van doelpunten en ook de 0-houd-punten gaan niet
verloren door strafschoppenseries.
Is er dan nog geen beslissing dan worden de onafgeronde scores gebruikt om
een winnaar te bepalen. De hoogste onafgeronde score na verlenging en strafschoppen
wint. Is dit gelijk dan wint de ploeg met de meeste positieve punten, is dit
ook gelijk dan wint de hoogste onafgeronde score voor verlenging, als dit ook
gelijk is, wint de ploeg met de meeste positieve punten voor verlenging.
Is dit ook gelijk dan wint de ploeg met de minste Paidia’s
op zijn rekening
Is er dan nog geen beslissing dan wint de ploeg met de opgestelde keeper wiens naam alfabetisch het hoogste staat(A->Z)
Aan het begin van
het spel en voorafgaand aan elke Knock-Out ronde is
er een veiling. In de veiling worden de beschikbare voetballers geveild onder
de managers die nog in het toernooi zijn. Bij de startveiling zijn alle
managers nog in de strijd en doen dus alle deelnemers mee aan de veiling.
Na de groepswedstrijden zijn zowel in Real Life
als in het PGEK 8 ploegen uitgeschakeld. Alle voetballers van de uitgeschakelde
Real Life landen worden uit de selecties verwijderd.
Deze voetballers zullen immers niet meer spelen en zijn dus nutteloos.
De 8 Virtuele
ploegen die zijn uitgeschakeld kunnen voetballers bezitten die voor een Real Life land uitkomen dat wel door is naar de volgende
ronde. De Virtuele ploeg heeft niks meer aan deze voetballers, daar de virtuele
ploeg is uitgeschakeld en dus geen wedstrijden meer speelt. Deze spelers kunnen
voor de Virtuele ploegen die door zijn naar de volgende ronde goed van pas
komen. Deze voetballers worden door middel van een nieuwe veiling aangeboden
aan de managers(uit dezelfde league) die wel door zijn naar de volgende ronde.
Na de kwart finale en halve finale gebeurt dit weer.
De opbrengst van de verkoop van voetballers in de tussentijdse veilingen
gaat naar de oude manager van de betreffende voetballer. Op deze manier kunnen
uitgeschakelde clubs nog geld verdienen door het verkopen van hun voetballers
en kan zelfs een vroeg uitgeschakelde club toch een positief resultaat behalen.
Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties
opgeven:
Een maximum uit te geven bedrag bij deze veilingronde
Een maximum aantal keepers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal verdedigers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal middenvelders dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Een maximum aantal aanvallers dat in deze veilingronde kan worden gekocht
Bij elke veiling wordt voor elke manager bepaald wat zijn budget voor deze
veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal
overgebleven bedrag na de laatste veilingronde vermeerderd met eventuele
gewonnen premies (zie ##)
Indien van toepassing wordt het budget verminderd
met het bedrag dat minimaal nodig is om na aankoop van een voetballer te kunnen
voldoen aan de voorwaardes voor ploegen (zie Voorwaardes voor ploegen)
Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar
laag.
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan
wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan wordt
de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de voetballers,
zoals ze op de website zijn weergegeven.
Ploegen moeten
voldoen aan de volgende voorwaardes:
Een virtuele ploeg bestaat uit maximaal 20 voetballers.
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 1 en maximaal 3 keepers
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 verdedigers
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 4 en maximaal 8 middenvelders
Een virtuele ploeg bestaat uit minimaal 2 en maximaal 5 aanvallers
Ploegen die na afloop van veiling 3 en volgende niet voldoen aan de
minimale voorwaardes zullen worden aangevuld met willekeurig gekozen
voetballers die nog niet zijn verkocht tegen de kosten van 1 Paidia per stuk.
Na afloop van
veiling 3 moet iedere manager minimaal 1000 Paidia’s
hebben uitgegeven in veiling 1 t/m 3. Indien dit niet het geval is wordt het
verschil tussen het uitgegeven aantal Paidia’s en het
minimum van 1000 Paidia’s alsnog van het budget afgeschreven.
Nooit bieden betekent dus dat je een willekeurig elftal krijgt van spelers
die niet verkocht zijn tegen de kosten van 1000 Paidia’s
(= minimaal uit te geven bedrag na veiling 3).
Een voetballer die
niet wordt verkocht tijdens een veiling blijft eigendom van de virtuele ploeg.
Dat de virtuele ploeg is uitgeschakeld is hierbij niet van belang. Als een
voetballer niet eerder is verkocht en dus geen manager heeft, is hij van
niemand, totdat iemand hem koopt.. Niet verkochte voetballers worden bij de
volgende veiling weer aangeboden, mits het RL land van de voetballer nog in het
toernooi zit.
Een manager kan ieder moment een voetballer ontslaan. Dit ontslag gaat in
voor de eerstvolgende veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling nog niet
worden aangeboden. Spelers zijn te ontslaan op de website en is gratis. Ontslag
kan een middel zijn om toch nieuwe spelers te kunnen kopen terwijl je aan je
maximum aantal spelers zit. Nogmaals, voetballers waarvan het RL land is
uitgeschakeld worden automatisch ontslagen, hiervoor hoeft de manager niks te
doen. De mogelijkheid van ontslag is er bijvoorbeeld voor een voetballer die
geblesseerd is en de rest van het toernooi niet meer in actie kan komen.
Alle informatie
wordt verspreid via de website. Op de website heb je ook de mogelijkheid je
biedingen te doen, je opstelling en je tactiek aan te passen en ontslagen in te
voeren. Hiervoor krijg je voor de start van het spel een login en een password.
Dit password kun je na inloggen aanpassen.
Elke ronde kan je
je opstelling opgeven via de website. Dit kan vanaf
de dag dat de eerste RL wedstrijd van een ronde wordt gespeeld. Tot het moment
dat de eerste wedstrijd begint kan je onbeperkt wijzigingen doorvoeren. Daarna
kun je nog wel wijzigingen doorvoeren, maar je kunt alleen een voetballer
vervangen door een andere voetballer als van beide voetballers de RL wedstrijd
nog niet is begonnen.
Stel je hebt
Stekelenburg(NED) en Vorm(NED) in je ploeg. Je stelt voor aanvang van de eerste
wedstrijd van de eerste ronde Stekelenburg op in het doel. Daarna raakt
Stekelenburg geblesseerd. Je kunt nog tot aan de start van Nederland-Denemarken
Stekelenburg door Vorm vervangen.
Stel je hebt
Stekelenburg en Coupet(FRA) in je ploeg. Je stelt
voor aanvang van de eerste wedstrijd van de eerste ronde Stekelenburg op in het
doel. Daarna raakt Stekelenburg geblesseerd. Je kunt nog tot aan de start van Nederland-Denemarken Stekelenburg door Coupet(FRA)
vervangen (want Nederland speelt eerder dan Frankrijk).
Stel je hebt
Stekelenburg en Akinfeev (RUS) in je ploeg. Je stelt
voor aanvang van de eerste wedstrijd van de eerste ronde Stekelenburg op in het
doel. Daarna raakt Stekelenburg geblesseerd. Je kunt nog tot aan de start van Rusland-Tsjechie Stekelenburg door Akinfeev(FRA)
vervangen (want Rusland speelt eerder dan Nederland).
Stel je hebt Van
der Sar en Szczesny (POL) in je ploeg. Je stelt voor
aanvang van de eerste wedstrijd van de eerste ronde Stekelenburg op in het
doel. Daarna raakt Stekelenburg geblesseerd. Je kan nu
niet meer Stekelenburg door Szczesny vervangen omdat
de wedstrijd van Szczesny als begonnen is.
Al de Paidia’s die zijn betaald aan voetballers
in de eerste drie veilingen worden gedurende het toernooi uitgekeerd. 1/4 van dit bedrag gaat naar de
winnaar van de PGCL, 1/4 wordt verdeeld over de beide finalisten, 1/4 wordt
verdeeld over 4 halve finalisten en 1/4 over de 24 groepswedstrijden.
Merk op dat de winnaar ook meedeelt in het premies voor de finalisten,
halve finalisten enz. De winnaar zal in totaal ongeveer 45% van al het
ingelegde geld winnen. Deels zal dit geld weer geďnvesteerd zijn in nieuwe
spelers
Stel het totaal bestede geld aan voetballers zonder virtuele ploeg is
62.000 Paidia’s. De verdeling wordt dan als volgt:
Spelfase |
aantal clubs/wedstrijden |
premie |
Winnaar |
1 |
15600 |
Finalisten |
2 |
7800 |
˝ finalisten |
4 |
3900 |
groepswedstrijden |
24 |
650 |
Stel Ploeg B wint twee groepswedstrijden en speelt een keer gelijk en wordt
vervolgens uitgeschakeld in de halve finale. Ploeg B verdient dan:
2 *650 = 1300 Paidia’s voor de gewonnen
groepswedstrijden
2 * ˝*650 = 650 Paidia’s voor de gelijkgespeeldewedstrijden
3900 Paidia’s voor het bereiken van de halve
finale
Totaal 5850 Paidia’s
Hier gaan de uitgaven aan voetballers nog af en komen de inkomsten van de
verkochte voetballers nog bij.
Uitgaven aan voetballers zonder virtuele ploeg in de tussentijdse veilingen
komen in de restpot. De restpot wordt gebruikt om vergekomen managers, die met
weinig Paidia’s zijn geeindigd(meestal
de nummer 2 of een van de halve finalisten),
te compenseren.
De Paidia’s uit de restpot worden aan het eind
van het PG EK 1 voor 1 als volgt uitgekeerd:
Hoeveel geld iedere club op zijn lopende rekening heeft wordt gedurende het
hele spel bijgehouden. Het is van belang om dit in de gaten te houden, want je
saldo op je lopende rekening is meteen je maximale budget voor je volgende
veiling. Pas aan het eind van het toernooi, als de winnaar bekend is, worden
alle bedragen uitgekeerd.
Door de unieke opzet van dit spel is het alleen mogelijk om met veelvouden
van 16 deelnemers te spelen. Elke 16 deelnemers vormen een aparte league die
onafhankelijk van de andere leagues worden gespeeld. Deelname is op
uitnodiging. Je kan je wel aanmelden om je eigen leauge te starten
door een mail te sturen via de link in het navigatievenster. Je ontvangt
dan een invulformat die je uiterlijk donderdag 31 mei
20.00 uur moet terugsturen met alle
benodigde info van d 16 deelnemers.
Het programma is te vinden op de site, via de link programma in de menubar.
In principe zal de website van de UEFA (UEFA.com) leidend zijn voor het
spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een
andere leidende site aanwijzen. De resultaten die een kwartier na het einde van
de wedstrijd op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen,
bijvoorbeeld in de maker van het doelpunt, daarna worden niet meer verwerkt.
Indien een wedstrijd wordt gestaakt, geheel of gedeeltelijk wordt uitgesteld
zal per geval worden bepaald hoe hier mee om te gaan. In gevallen waarin deze
spelregels niet voorzien beslist de organisatie .