PaidiaGames Eredivisie

1.   Introductie

PaidiaGames Eredivisie is een virtuele voetbalcompetitie gelinkt aan de reguliere Eredivisie. In de PGE doen dezelfde voetballers mee alleen spelen ze bij andere (virtuele) clubs. Jij bent de manager van een van die virtuele ploegen en je speelt in een virtuele league van 2 groepen van 8 clubs. Door middel van een veiling aan het begin van het seizoen worden de beschikbare spelers geveild onder de 16 deelnemende virtuele ploegen in een league. Elke voetballer kan in elke league voor maar 1 virtuele ploeg spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.

 

Elk regulier Eredivisieseizoen bestaat uit 3 PaidiaSeizoenen. Elk PaidiaSeizoen bestaat uit een veilingperiode gevolgd door 7 competitierondes. In de competitierondes spelen alle virtuele ploegen in een groep 1 keer tegen elkaar. Aan het eind van elke seizoen vindt er promotie en degradatie plaats op basis van de eindrangschikking.

2.   Waaruit bestaat een virtuele ploeg?

Een virtuele ploeg bestaat uit:

 

Oftewel tussen de 11 en 24 voetballers. Als manager koop je deze ploeg bij elkaar in de veilingperiode.

3.   Hoe werkt de veilingperiode?

Iedere manager krijgt een startbudget dat afhangt van een later te introduceren PaidiaRating. In het eerste seizoen zal iedereen starten met een startbudget van 2000 Paidia’s. Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life clubs met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelder, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je je biedingen doen op de website. Het bieden gebeurt in 3 rondes waarbij in elke ronde de spelers van 6 eredivisieclubs worden aangeboden. De veiling is volgens het principe van een blinde veiling. Alle 16 managers uit een league brengen onafhankelijk van elkaar biedingen uit op de voetballers die worden aangeboden.

 

Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste veilingronde wil opmaken, of dat je al na 1 veilingronde (6 clubs) al aan je maximum van 24 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke veilingronde aangeven:

3.1.                    Het Veilingalgoritme

Bij elke veiling wordt voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de laatste veilingronde

 

Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar laag.

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:

  1.  Het bod van de manager met het laagste aantal toegewezen voetballers komt bovenaan
  2. Indien dit gelijk is komt het bod van de manager met het tot dan toe minst uitgegeven bedrag bovenaan
  3. Indien dit ook gelijk is wordt er geloot

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.

 

Indien aan het einde van veiling 3 een virtuele ploeg niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia per stuk.

3.2.                     Voetballers ontslaan

Een manager kan na de eerste veiling en voor de deadline van de derde veiling voetballers ontslaan. Dit ontslag gaat in voor de eerstvolgende veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling niet worden aangeboden. Spelers zijn te ontslaan op de website en is kosteloos. Ontslag kan een middel zijn om toch nieuwe spelers te kunnen kopen terwijl je aan je maximum aantal spelers zit.

4.   De Competitie

De 16 ploegen van een league worden verdeeld in 2 groepen van 8 ploegen. Elke groep van 8 speelt een halve competitie (7 rondes). Elke ronde is gekoppeld aan een speelronde van de reguliere eredivisie.

 

Elke manager moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).

 

Na de 7e ronde is de eindstand in beide groepen bekend en is het PaidiaSeizoen ten einde. Er volgt promotie/degradatie (zie de League-indeling). Alle voetballers worden weer ploegloos en het volgende seizoen begint.

5.   De wedstrijdscore

Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten, wedstrijd winnen, wedstrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee!

 

In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen. Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn regulier club en door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn reguliere club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. Al deze punten samen worden je positieve punten genoemd. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van je directe tegenstander. Deze punten samen worden je negatieve punten genoemd. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.

 

 

Doelpunt(geen strafschop)

Benutte strafschop

winst wedstrijd

gelijk wedstrijd

0 gehouden

Aanvaller

1

0,5

0,2

0,1

0

Middenvelder

1

0,5

0,2

0,1

-0,1

Verdediger

1

0,5

0,2

0,1

-0,25

Keeper

1

0,5

0,2

0,1

-1,5

5.1.                    Strafschoppen en overige doelpunten

Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt direct gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop en deze schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een gewoon doelpunt(dus geen strafschop).

5.2.                     Tactieken

Er kan met verschillende tactieken worden gespeeld. Bij het kiezen van een tactiek heb je de mogelijkheid meer nadruk te leggen op een deel van je team.

 

Er kan worden gekozen uit de volgende tactieken:

·        Normaal

·        Aanvallend

·        Verdedigend

·        Pressie

·        Counter

 

Normaal

Kies je de tactiek “Normaal” scoort je ploeg exact volgens de bovenstaande tabel.

Aanvallen

Kies je de tactiek “Aanvallend”dan doe je afstand van al je negatieve punten (die normaal gesproken bij je tegenstander worden afgetrokken) en worden je positieve punten met 25% verhoogd.

Verdedigend

Kies je de tactiek “Verdedigend” dan tellen de punten voor winst en gelijk spelen voor de helft mee als negatieve punten (en dus niet als positieve punten). Bovendien worden je punten voor het houden van de 0 met 20% verhoogd

Pressie

Kies je de tactiek “Pressie”dan krijg je een bonus van 10% over je positieve punten als je meer spelende spelers hebt dan je tegenstander. Heb je echte minder spelende spelers dan je tegenstander dan gaat er 20% van je positieve punten af. Als je evenveel spelende spelers hebt als je tegenstander dan gebeurt er niets. Een speler telt als hij in de wedstrijd heeft gespeeld, het maakt daarbij niet uit of dat de hele wedstrijd is of 1 minuut.

Counter

Kies je de tactiek “Counter” dan doe je afstand van je punten voor winst en gelijk spelen en worden de punten voor het houden van de 0 met 10% verhoogd en worden je punten voor doelpunten met 10% verhoogd

 

Je tactiek kan je per ronde bepalen en dus ook aanpassen afhankelijk van je tegenstander. Let wel op, want je tactiek kan je na de aanvang van de eerste reguliere wedstrijd in een ronde niet meer wijzigen. Heb je geen eerste keeper in je team dan is wellicht de aanvallende tactiek iets voor jou, heb je juist een keeper van een goede club dan kan je misschien beter de tactiek normaal spelen.

5.3.                    De doelpuntscore

Je positieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de negatieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander jouw doelpuntscore.

Je negatieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de positieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander.

 

Vervolgens worden beide doelpuntscores afgerond, indien een doelpuntscore kleiner is dan nul dan wordt deze gelijk gesteld aan 0. De uitslag van de wedstrijd wordt dan:

doelpuntscore team A – doelpuntscore team B 

5.4.                    Invallers in Real Life wedstrijden

Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Stekelenburg in de laats minuut wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Ajax dan krijgt Stekelenburg(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.

6.   De competitieregels

Een overwinning levert 3 punten op en gelijkspel 1 punt. De ranglijst wordt bepaald op basis van het aantal punten. Bij een gelijk aantal punten gelden de volgende regels:

1.      Hoogste doelsaldo (aantal gescoorde doelpunten – aantal tegendoelpunten) in alle wedstrijden

2.      Meeste gescoorde doelpunten in alle wedstrijden

3.      Het aantal punten behaald in onderlinge wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.

4.      Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeëindigde ploegen

5.      Het aantal gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeëindigde ploegen

6.      Het totaal aantal onafgeronde punten in alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen negatieve punten beiden positief mee

7.      Het totaal aantal onafgeronde positieve punten in alle wedstrijden.

8.      Loting

7.   De Opstellingen

Elke ronde kan je je opstelling opgeven via de website. Dit kan vanaf de dag dat de eerste reguliere wedstrijd wordt gespeeld. Tot het moment dat de eerste wedstrijd begint kan je onbeperkt wijzigingen doorvoeren. Daarna kun je nog wel wijzigingen doorvoeren, maar je kunt alleen een voetballer vervangen door een andere voetballer als van beide voetballers de reguliere wedstrijd nog niet is begonnen.

8.   Indeling divisies

In de PaidiaGames Eredivisie is het mogelijk om te promoveren en degraderen. Hiervoor is een divisiesysteem opgesteld volgens het pyramidestelsel:

 

Eredivisie: 1 groep, 8 teams

Divisie 1: 1 groep, 8 teams

Divisie 2: 2 groepen, 16 teams

Divisie 3: 4 groepen, 32 teams

 

Twee groepen samen vormen 1 veilingleauge. Een veilingleague houdt in dat de voetballers worden geveild onder alle teams in de betreffende veilingleague. Binnen een leauge kan elke voeballer maar een keer gekocht worden. Dit betekent automatisch ook dat je alleen maar tegen teams speelt die niet dezelfde spelers als jij kunnen hebben.

De Eredivisie en Divisie 1 vormen samen 1 veilingleauge.

Beide groepen in Divisie 2 vormen samen 1 veilingleague.

In divisie 3 zijn twee veilingleagues

 

De promotie/degradatie regels worden elke seizoen vooraf bekend gemaakt.

9.   Paidia Rating

De PaidiaRating is een rating die laat zien hoe je ploeg het gedaan heeft over een periode van een aantal seizoenen. De PaidiaRating gaat in de toekomst mede bepalen hoeveel budget je in de veiling hebt. In Seizoen 2 wordt de Paidia Rating hier nog niet voor gebruikt. Wel zullen Paidia Ratings mogelijk al op de website getoond worden. Bedenk wel dat waardering nog in ontwikkeling is en dat die dus nog wel eens kan wijzigen tijdens dit seizoen. Later volgt hier meer nieuws over.

10.         Wat moet je doen om mee te doen?

Je kan je aanmelden door te mailen naar eredivisie#paidiagames.nl (vervang # door @ ). Afhankelijk van of er plek is, kom je op de wachtlijst of kun je direct meedoen.

11.         Programma

Het programma is te vinden op de site, via de link programma in de menubar.

12.         Afgelast wedstrijden en verplaatste wedstrijden

Een ronde is sowieso geldig als minimaal 7 wedstrijden van de betreffende ronde plaatsvinden tussen de starttijd van de betreffende ronde en voor de starttijd van de volgende ronde. Indien meer dan 2 wedstrijden verplaatst worden buiten dit interval dan kan de organisatie de ronde cancelen en vervangen door een reserveronde volgend na de laatste officiële  ronde. Resultaten behaald in een gecancelde ronde tellen nergens voor mee.

 

Indien een wedstrijd wordt verplaatst zal de organisatie dit zsm aanpassen op de website van de PGE. Echter dit zal niet in alle gevallen op tijd lukken. Het kan dus voorkomen dat door een verplaatsing van een reguliere wedstrijd de opstelling niet meer kan worden aangepast of dat je juist je opstelling nog kan aanpassen als een wedstrijd al is begonnen.

13.         Bronnen

In principe zal de website VI.nl leidend zijn voor het spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een andere leidende site aanwijzen. De resultaten die een half uur na afloop van een reguliere wedstrijd op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in bijvoorbeeld de maker van het doelpunt daarna worden niet meer verwerkt.