PaidiaGames Eredivisie

1.   Introductie

PaidiaGames Eredivisie is een virtuele voetbalcompetitie gelinkt aan de reguliere Eredivisie. In de PGE doen dezelfde voetballers mee alleen spelen ze bij andere (virtuele) clubs. Jij bent de manager van een van die virtuele ploegen en je speelt in een virtuele league van 2 groepen van 8 clubs. Door middel van een veiling aan het begin van het seizoen worden de beschikbare spelers geveild onder de 16 deelnemende virtuele ploegen in een league. Elke voetballer kan in elke league voor maar 1 virtuele ploeg spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.

 

Elk regulier Eredivisieseizoen bestaat uit 3 PaidiaSeizoenen. Elk PaidiaSeizoen bestaat uit een veilingperiode gevolgd door 7 competitierondes. In de competitierondes spelen alle virtuele ploegen in een groep 1 keer tegen elkaar. Aan het eind van elke seizoen vindt er promotie en degradatie plaats op basis van de eindrangschikking.

2.   Waaruit bestaat een virtuele ploeg?

Een virtuele ploeg bestaat uit:

 

Oftewel tussen de 11 en 24 voetballers. Als manager koop je deze ploeg bij elkaar in de veilingperiode.

3.   Hoe werkt de veilingperiode?

Iedere manager krijgt een startbudget dat afhangt van een later te introduceren PaidiaRating. In het eerste seizoen zal iedereen starten met een startbudget van 2000 Paidia’s. Op de website plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life clubs met bij elke voetballer een aanduiding van een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelder, Aanvaller). Bij alle veilingen kun je je biedingen doen op de website. Het bieden gebeurt in 3 rondes waarbij in elke ronde de spelers van 6 eredivisieclubs worden aangeboden. De veiling is volgens het principe van een blinde veiling. Alle 16 managers uit een league brengen onafhankelijk van elkaar biedingen uit op de voetballers die worden aangeboden.

 

Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste veilingronde wil opmaken, of dat je al na 1 veilingronde (6 clubs) al aan je maximum van 24 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij elke veilingronde aangeven:

3.1.                    Het Veilingalgoritme

Bij elke veiling wordt voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor deze veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal overgebleven bedrag na de laatste veilingronde

 

Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar laag.

  1. Een voetballer kan niet worden toegewezen in de volgende gevallen:
    1. Het geboden bedrag is hoger dan het budget van de betreffende manager
    2. Het maximum aantal voetballers(3,8 of 5) van de betreffende positie is al toegewezen aan de manager
    3. Het door de manager zelf opgegeven maximum aantal voetballers in deze veilingronde van de betreffende linie is al toegewezen aan de manager
  2. In alle andere gevallen kan een voetballer wel worden toegewezen
  3. Als de voetballer die bovenaan staat kan worden toegewezen aan de betreffende manager dan wordt ie toegewezen en wordt het geboden bedrag in mindering gebracht op het budget van de betreffende manager. Daarna worden alle biedingen op deze voetballer verwijderd
  4. Als de voetballer die bovenaan staat niet kan worden toegewezen dan wordt dit bod verwijderd
  5. Vervolgens wordt weer naar het hoogste bod gekeken en wordt dit herhaald totdat alle biedingen zijn verwijderd.

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:

  1.  Het bod van de manager met het laagste aantal toegewezen voetballers komt bovenaan
  2. Indien dit gelijk is komt het bod van de manager met het tot dan toe minst uitgegeven bedrag bovenaan
  3. Indien dit ook gelijk is wordt er geloot

 

Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan wordt de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de voetballers, zoals ze op de website zijn weergegeven.

 

Indien aan het einde van veiling 3 een virtuele ploeg niet voldoet aan de minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia per stuk.

3.2.                     Voetballers ontslaan

Een manager kan na de eerste veiling en voor de deadline van de derde veiling voetballers ontslaan. Dit ontslag gaat in voor de eerstvolgende veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling niet worden aangeboden. Spelers zijn te ontslaan op de website en is kosteloos. Ontslag kan een middel zijn om toch nieuwe spelers te kunnen kopen terwijl je aan je maximum aantal spelers zit.

3.3.                    Transfers in RL

Een gekocht speler blijft tijdens het virtuele seizoen je eigendom. Als een speler in RL getransfereerd wordt naar een andere eredivisieclub dan gaat hij vanaf die transfer punten voor je verdienen voor die nieuwe club. Hierop is 1 zeldzame uitzondering: een speler kan elke ronde maar 1 keer in actie komen. Als een speler in 1 ronde voor een tweede ploeg uitkomt dan telt deze score niet meer (de eerste score natuurlijk wel).

 

Voorbeeld:

Stel Willem Janssen speelt op vrijdag een wedstrijd voor Roda JC, wordt op zaterdag verkocht aan FC Twente en FC Twente speelt op zondag en Willem Janssen doet weer mee, dan telt voor de Paidiawedstrijd alleen de wedstrijd van vrijdag. Als Janssen bij de wedstrijd van vrijdag niet in actie is gekomen, dan telt zijn wedstrijd voor FC Twente wel mee.

4.   De Competitie

De 16 ploegen van een league worden verdeeld in 2 groepen van 8 ploegen. Elke groep van 8 speelt een halve competitie (7 rondes). Elke ronde is gekoppeld aan een speelronde van de reguliere eredivisie.

 

Elke manager moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4 verdedigers, 4 middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van de door jouw opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw wedstrijd, speel je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).

 

Na de 7e ronde is de eindstand in beide groepen bekend en is het PaidiaSeizoen ten einde. Er volgt promotie/degradatie (zie de League-indeling). Een deel van de spelers in je team kan je contractsverlenging geven (zie 4.1). Alle andere voetballers worden weer ploegloos en het volgende seizoen begint.

4.1.                    Contractsverlengingen

Vanaf het einde van seizoen 3 kan je een aantal spelers contractverlenging geven voor het volgende seizoen. De restrictie dat een speler maar 1 keer in een league kan voorkomen blijft gehanteerd. Als (door promotie of degradatie) twee ploegen in een divisie dezelfde speler willen verlengen gaat de ploeg, die  met de hoogste PaidiaRating voor. Van seizoen 3 naar seizoen 4 kunnen per ploeg maximaal 3 spelers een contractverlenging krijgen.

 

Dit werkt als volgt:

 

Het verlengen van een speler is niet gratis! De verlengde speler kost je hetzelfde bedrag als waarvoor je hem in de veiling hebt gekocht. Is de speler het vorige seizoen ook verlengd dan bedragen de kosten het vorige seizoen betaalde bedrag +50. De Paidia’s die uit worden gegeven bij verlengingen in de seizoensovergang kun je niet meer uitgeven in de veilingperiode die daar op volgt.

 

Door deze kostenbepaling zal het dus vaak interessanter zijn om bijvoorbeeld een goedkope verdediger van een middenmoter te verlengen dan een dure spits van een topclub

5.   De wedstrijdscore

Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten, wedstrijd winnen, wedstrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee!

 

In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen. Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn regulier club en door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De punten voor een doelpunt en strafschop krijg je als jouw voetballer een doelpunt maakt, dan wel strafschop benut. De punten voor winst en gelijk krijgt jouw voetballer als zijn reguliere club een wedstrijd wint, dan wel gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. Al deze punten samen worden je positieve punten genoemd. De punten voor het houden van de nul krijgt jouw voetballer als zijn Real Life club geen tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je eigen score maar voor die van je directe tegenstander. Deze punten samen worden je negatieve punten genoemd. Met andere woorden als jouw keeper geen tegendoelpunt heeft gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander 1,5 punt af.

 

 

Doelpunt(geen strafschop)

Benutte strafschop

winst wedstrijd

gelijk wedstrijd

0 gehouden

Aanvaller

1

0,5

0,2

0,1

0

Middenvelder

1

0,5

0,2

0,1

-0,1

Verdediger

1

0,5

0,2

0,1

-0,25

Keeper

1

0,5

0,2

0,1

-1,5

5.1.                    Strafschoppen en overige doelpunten

Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt direct gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop en deze schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een gewoon doelpunt(dus geen strafschop).

5.2.                     Tactieken

Er kan met verschillende tactieken worden gespeeld. Bij het kiezen van een tactiek heb je de mogelijkheid meer nadruk te leggen op een deel van je team.

 

Er kan worden gekozen uit de volgende tactieken:

·        Normaal

·        Aanvallend

·        Verdedigend

·        Pressie

·        Counter

 

Normaal

Kies je de tactiek “Normaal” scoort je ploeg exact volgens de bovenstaande tabel.

Aanvallen

Kies je de tactiek “Aanvallend”dan doe je afstand van al je negatieve punten (die normaal gesproken bij je tegenstander worden afgetrokken) en worden je positieve punten met 25% verhoogd.

Verdedigend

Kies je de tactiek “Verdedigend” dan tellen de punten voor winst en gelijk spelen voor de helft mee als negatieve punten (en dus niet als positieve punten). Bovendien worden je punten voor het houden van de 0 met 25% verhoogd

Pressie

Kies je de tactiek “Pressie”dan krijg je een bonus van 10% over je positieve punten als je2 of meer spelende spelers hebt dan je tegenstander. Heb je echte minder spelende spelers dan je tegenstander dan gaat er 20% van je positieve punten af. Als je evenveel spelende spelers hebt als je tegenstander of 1 speler meer dan gebeurt er niets. Een speler telt als hij in de wedstrijd heeft gespeeld, het maakt daarbij niet uit of dat de hele wedstrijd is of 1 minuut. De tactiek “Pressie” heeft geen effect als de tegenstander de tactiek “Counter” speelt. Wanneer in een ronde niet alle 9 RL wedstrijden meetellen (zie Hoofdstuk 11. Afgelaste en verplaatste wedstrijden), heeft de tactiek “Pressie” geen effect.

Counter

Kies je de tactiek “Counter” dan doe je afstand van je punten voor winst en gelijk spelen en worden de punten voor het houden van de 0 met 20% verhoogd en worden je punten voor doelpunten met 10% verhoogd. De tactiek “Counter” neutraliseert het effect van de tactiek “Pressie” van je tegenstander

 

Je tactiek kan je per ronde bepalen en dus ook aanpassen afhankelijk van je tegenstander. Let wel op, want je tactiek kan je na de aanvang van de eerste reguliere wedstrijd in een ronde niet meer wijzigen. Heb je geen eerste keeper in je team dan is wellicht de aanvallende tactiek iets voor jou, heb je juist een keeper van een goede club dan kan je misschien beter de tactiek normaal spelen.

5.3.                    De doelpuntscore

Je positieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de negatieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander jouw doelpuntscore.

Je negatieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de positieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander de doelpuntscore van je tegenstander.

 

Vervolgens worden beide doelpuntscores afgerond, indien een doelpuntscore kleiner is dan nul dan wordt deze gelijk gesteld aan 0. De uitslag van de wedstrijd wordt dan:

doelpuntscore team A – doelpuntscore team B

 

5.4.                    Invallers in Real Life wedstrijden

Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Stekelenburg in de laats minuut wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Ajax dan krijgt Stekelenburg(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.

6.   De competitieregels

Een overwinning levert 3 punten op en gelijkspel 1 punt. De ranglijst wordt bepaald op basis van het aantal punten. Bij een gelijk aantal punten gelden de volgende regels:

1.      Hoogste doelsaldo (aantal gescoorde doelpunten – aantal tegendoelpunten) in alle wedstrijden

2.      Meeste gescoorde doelpunten in alle wedstrijden

3.      Het aantal punten behaald in onderlinge wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.

4.      Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeëindigde ploegen

5.      Het aantal gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeëindigde ploegen

6.      Het totaal aantal onafgeronde punten in alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen negatieve punten beiden positief mee

7.      Het totaal aantal onafgeronde positieve punten in alle wedstrijden.

8.      Loting

7.   De Opstellingen

Elke ronde kan je je opstelling opgeven via de website. Dit kan vanaf de dag dat de eerste reguliere wedstrijd wordt gespeeld. Tot het moment dat de eerste wedstrijd begint kan je onbeperkt wijzigingen doorvoeren. Daarna kun je nog wel wijzigingen doorvoeren, maar je kunt alleen een voetballer vervangen door een andere voetballer als van beide voetballers de reguliere wedstrijd nog niet is begonnen.

8.   Indeling divisies

In de PaidiaGames Eredivisie is het mogelijk om te promoveren en degraderen. Hiervoor is een divisiesysteem opgesteld volgens het pyramidestelsel:

 

Eredivisie: 1 groep, 8 teams

Divisie 1: 1 groep, 8 teams

Divisie 2: 2 groepen, 16 teams

Divisie 3: 4 groepen, 32 teams

 

Twee groepen samen vormen 1 veilingleauge. Een veilingleague houdt in dat de voetballers worden geveild onder alle teams in de betreffende veilingleague. Binnen een leauge kan elke voeballer maar een keer gekocht worden. Dit betekent automatisch ook dat je alleen maar tegen teams speelt die niet dezelfde spelers als jij kunnen hebben.

De Eredivisie en Divisie 1 vormen samen 1 veilingleauge.

Beide groepen in Divisie 2 vormen samen 1 veilingleague.

In divisie 3 zijn twee veilingleagues

 

De promotie/degradatie regels worden elke seizoen vooraf bekend gemaakt.

9.   Paidia Rating

De PaidiaRating is een score die een beeld moet geven van de kwaliteiten van een manager over een langere periode. Ons spel bevat natuurlijk een bepaalde geluksfactor dan wel pechfactor. Hierdoor kan het best voorkomen dat de beste speler eerst 3 kampioen wordt van de eredivisie en daarna een pechseizoen heeft en degradeert. Pech bijvoorbeeld doordat je tegenstander net tegen jou een hele goede score behaalt of doordat je net de verkeerde spits hebt opgesteld. De PaidiaRating houdt daar rekening mee. Heb je bijvoorbeeld een hele hoge score in een week, maar tref je net iemand met een extreme score dan krijg je voor de PaidiaRating in ieder geval flink wat punten voor je scores in die week.

9.1.                    Hoe werkt de PaidiaRating?

De PaidiaRating geeft punten in 4 categorieen:

Het aantal behaalde punten door opgestelde spelers (x 100)

Het aantal behaalde punten door niet opgestelde spelers(x 50)

Het aantal punten in de competitiestand (x 100)

De plaats op de ranglijst in de competitiestand (x 50)

 

Vervolgens wordt het totaal van de punten in een seizoen vermenigvuldigd met de divisiewaarde. Hoe hoger de divisie, hoe moeilijker het is dus hoe hoger de divisiewaarde:

Eredivisie: 100%

Eerste divisie: 90%

Tweede divisie: 80%

Derde divisie : 64% (al bestaat die nog niet)

 

Tot slot krijgt elk seizoen een wegingsfactor mee:

Huidige/laatste seizoen: 100%

Seizoen -1: 80%

Seizoen -2: 60%

Seizoen -3: 40%

Seizoen -4: 20%

 

De waarderingen zullen komende seizoenen mogelijk nog wel gaan wijzigen.

9.2.                    Waarvoor wordt de PaidiaRating gebruikt?

De Paidiarating wordt voorlopig gebruikt voor twee dingen:

  1. BonusPaidia’s in de veilingen

Elk seizoen worden alle teams op volgorde van PaidiaRating gezet. Er worden bonuspaidia’s uitgedeeld obv deze volgorde.

Nr1. paidiaranking: +15

Nr2.: +14

Nr15: +1

Nr16:0

 

Nieuwe ploegen zonder PaidiaRating krijgen geen bonuspaidia’s

 

 

  1. Volgorde bepalen bij het verlengen van contracten (zie 4.1)

10.         Meedoen?

Deelname is vooralsnog alleen mogelijk op uitnodiging.

11.         Afgelaste en verplaatste wedstrijden

Afgelaste en verplaatste wedstrijden blijven meetellen zolang ze gespeeld worden voor het einde van het virtuele seizoen. Indien meer dan twee wedstrijden in een ronde niet meetellen kan de organisatie besluiten de ronde te cancelen en te vervangen door een reserveronde volgend na de laatste officiële  ronde. Resultaten behaald in een gecancelde ronde tellen nergens voor mee.

 

Indien een wedstrijd wordt verplaatst zal de organisatie dit zsm aanpassen op de website van de PGE. Echter dit zal niet in alle gevallen op tijd lukken. Het kan dus voorkomen dat door een verplaatsing van een reguliere wedstrijd de opstelling niet meer kan worden aangepast of dat je juist je opstelling nog kan aanpassen als een wedstrijd al is begonnen.

12.         Bronnen

In principe zal de website VI.nl leidend zijn voor het spel. Mocht deze site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een andere leidende site aanwijzen. De resultaten die een half uur na afloop van een reguliere wedstrijd op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in bijvoorbeeld de maker van het doelpunt daarna worden niet meer verwerkt.