PaidiaGames Eredivisie is een virtuele voetbalcompetitie gelinkt aan de reguliere Eredivisie. In de PGE doen
dezelfde voetballers mee alleen spelen ze bij andere (virtuele) clubs. Jij bent
de manager van een van die virtuele ploegen en je speelt in een virtuele league
van 2 groepen van 8 clubs. Door middel van een veiling aan het begin van het
seizoen worden de beschikbare spelers geveild onder de 16 deelnemende virtuele
ploegen in een league. Elke voetballer kan in elke league voor maar 1 virtuele
ploeg spelen. Kort gezegd gaat een speler naar de hoogste bieder.
Elk regulier Eredivisieseizoen bestaat uit 3 PaidiaSeizoenen.
Elk PaidiaSeizoen bestaat uit een veilingperiode
gevolgd door 7 competitierondes. In de competitierondes spelen alle virtuele
ploegen in een groep 1 keer tegen elkaar. Aan het eind van elke seizoen vindt
er promotie en degradatie plaats op basis van de eindrangschikking.
Een virtuele
ploeg bestaat uit:
Oftewel tussen de
11 en 24 voetballers. Als manager koop je deze ploeg bij elkaar in de
veilingperiode.
Iedere manager
krijgt een startbudget dat afhangt van een later te introduceren PaidiaRating. In het eerste seizoen zal iedereen starten
met een startbudget van 2000 Paidia’s. Op de website
plaatst de organisatie een lijst van voetballers van alle deelnemende Real Life clubs met bij elke voetballer een aanduiding van
een linie (Keeper, Verdediger, Middenvelder, Aanvaller). Bij alle veilingen kun
je je biedingen doen op de website. Het bieden
gebeurt in 3 rondes waarbij in elke ronde de spelers van 6 eredivisieclubs
worden aangeboden. De veiling is volgens het principe van een blinde veiling.
Alle 16 managers uit een league brengen onafhankelijk van elkaar biedingen uit
op de voetballers die worden aangeboden.
Bij elke Veilingronde mag een manager een aantal restricties
opgeven. Je kunt je voorstellen dat je niet al je geld in de eerste
veilingronde wil opmaken, of dat je al na 1 veilingronde (6 clubs) al aan je
maximum van 24 spelers wilt zitten. Om dat te voorkomen kan een manager bij
elke veilingronde aangeven:
Bij elke veiling wordt voor elke manager wordt bepaald wat zijn budget voor
deze veilingronde is. Dit is of het opgegeven maximum bedrag of het totaal
overgebleven bedrag na de laatste veilingronde
Alle gedane biedingen worden op volgorde van hoogte gezet van hoog naar
laag.
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn op dezelfde voetballer dan
wordt de volgorde bepaald op de volgende manier:
Indien er twee of meer hoogste biedingen zijn van dezelfde manager dan wordt
de volgorde bepaald op alfabetische volgorde van de namen van de voetballers,
zoals ze op de website zijn weergegeven.
Indien aan het einde van veiling 3 een virtuele ploeg niet voldoet aan de
minima per positie, zal de ploeg op die posities automatisch en willekeurig
worden aangevuld met niet verkochte spelers. Deze kosten 1 Paidia
per stuk.
Een manager kan na de eerste veiling en voor de deadline van de derde
veiling voetballers ontslaan. Dit ontslag gaat in voor de eerstvolgende
veiling. Deze voetballer zal diezelfde veiling niet worden aangeboden. Spelers
zijn te ontslaan op de website en is kosteloos. Ontslag kan een middel zijn om
toch nieuwe spelers te kunnen kopen terwijl je aan je maximum aantal spelers
zit.
Een gekocht speler blijft tijdens het virtuele seizoen je eigendom. Als een
speler in RL getransfereerd wordt naar een andere eredivisieclub dan gaat hij
vanaf die transfer punten voor je verdienen voor die nieuwe club. Hierop is 1
zeldzame uitzondering: een speler kan elke ronde maar 1 keer in actie komen.
Als een speler in 1 ronde voor een tweede ploeg uitkomt dan telt deze score
niet meer (de eerste score natuurlijk wel).
Voorbeeld:
Stel Willem Janssen speelt op vrijdag een wedstrijd voor Roda JC, wordt op
zaterdag verkocht aan FC Twente en FC Twente speelt op zondag en Willem Janssen
doet weer mee, dan telt voor de Paidiawedstrijd
alleen de wedstrijd van vrijdag. Als Janssen bij de wedstrijd van vrijdag niet
in actie is gekomen, dan telt zijn wedstrijd voor FC Twente wel mee.
De 16 ploegen van
een league worden verdeeld in 2 groepen van 8 ploegen. Elke groep van 8 speelt
een halve competitie (7 rondes). Elke ronde is gekoppeld aan een speelronde van
de reguliere eredivisie.
Elke manager moet voor elke wedstrijd 11 voetballers opstellen, 1 keeper, 4
verdedigers, 4 middenvelders en 2 aanvallers. Aan de hand van de prestaties van
de door jouw opgestelde voetballers en die van je tegenstander win je jouw
wedstrijd, speel je gelijk of verlies je(zie Hoofdstuk 5 “De wedstrijd score”).
Na de 7e ronde is de eindstand in beide groepen bekend en is het
PaidiaSeizoen ten einde. Er volgt promotie/degradatie
(zie de League-indeling). Een deel van de spelers in je team kan je
contractsverlenging geven (zie 4.1). Alle andere voetballers worden weer
ploegloos en het volgende seizoen begint.
Vanaf het einde
van seizoen 3 kan je een aantal spelers contractverlenging geven voor het
volgende seizoen. De restrictie dat een speler maar 1
keer in een league kan voorkomen blijft gehanteerd. Als (door promotie of
degradatie) twee ploegen in een divisie dezelfde speler willen verlengen gaat
de ploeg, die met
de hoogste PaidiaRating voor. Van seizoen 3 naar
seizoen 4 kunnen per ploeg maximaal 3 spelers een contractverlenging krijgen.
Dit werkt als
volgt:
Het verlengen van
een speler is niet gratis! De verlengde speler kost je hetzelfde bedrag als
waarvoor je hem in de veiling hebt gekocht. Is de speler het vorige seizoen ook
verlengd dan bedragen de kosten het vorige seizoen betaalde bedrag +50. De Paidia’s die uit worden gegeven bij verlengingen in de
seizoensovergang kun je niet meer uitgeven in de veilingperiode die daar op
volgt.
Door deze
kostenbepaling zal het dus vaak interessanter zijn om bijvoorbeeld een goedkope
verdediger van een middenmoter te verlengen dan een dure spits van een topclub
Prestaties die de uitslag van de wedstrijd bepalen zijn: doelpunten,
wedstrijd winnen, wedstrijd gelijk spelen en de 0 houden. In onderstaande tabel
staat hoe dit gewaardeerd wordt. Gele kaarten, Rode kaarten, assists en eigen doelpunten tellen dus niet mee!
In onderstaande tabel staan de punten weergegeven die je kunt verdienen.
Een speler kan alleen punten verdienen als hij meespeelt met zijn regulier club en door zijn virtuele ploeg is opgesteld. De
punten voor een doelpunt en strafschop krijg je als jouw voetballer een
doelpunt maakt, dan wel strafschop benut. De punten voor winst en gelijk krijgt
jouw voetballer als zijn reguliere club een wedstrijd wint, dan wel
gelijkspeelt en jouw voetballer heeft meegespeeld. Al deze punten samen worden
je positieve punten genoemd. De punten voor het houden van de nul krijgt
jouw voetballer als zijn Real Life club geen
tegendoelpunten krijgt in een wedstrijd en hij heeft meegespeeld. De punten die
je daar voor verzamelt zijn negatief, maar deze tellen ook niet mee voor je
eigen score maar voor die van je directe tegenstander. Deze punten samen worden
je negatieve punten genoemd. Met andere woorden als jouw keeper geen
tegendoelpunt heeft gekregen gaat er bij de score van je directe tegenstander
1,5 punt af.
|
Doelpunt(geen
strafschop) |
Benutte strafschop |
winst wedstrijd |
gelijk wedstrijd |
0 gehouden
|
Aanvaller |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
0 |
Middenvelder |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,1 |
Verdediger |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-0,25 |
Keeper |
1 |
0,5 |
0,2 |
0,1 |
-1,5 |
Merk op dat er 2 “soorten” doelpunten zijn, doelpunten uit een strafschop
en de overige doelpunten. Een doelpunt telt als strafschop als het doelpunt
direct gemaakt is door een voetballer vanuit een strafschop. Dat de keeper de
bal eventueel nog aanraakt maakt geen verschil. Komt de bal echter via de
keeper(of een andere speler) weer voor de voeten van de nemer van de strafschop
en deze schiet in tweede instantie raak, geldt dit als een gewoon doelpunt(dus
geen strafschop).
Er kan met
verschillende tactieken worden gespeeld. Bij het kiezen van een tactiek heb je
de mogelijkheid meer nadruk te leggen op een deel van je team.
Er kan worden gekozen
uit de volgende tactieken:
·
Normaal
·
Aanvallend
·
Verdedigend
·
Pressie
·
Counter
Normaal
Kies je de
tactiek “Normaal” scoort je ploeg exact volgens de bovenstaande tabel.
Aanvallen
Kies je de
tactiek “Aanvallend”dan doe je afstand van al je negatieve punten (die normaal
gesproken bij je tegenstander worden afgetrokken) en worden je positieve punten
met 25% verhoogd.
Verdedigend
Kies je de
tactiek “Verdedigend” dan tellen de punten voor winst en gelijk spelen voor de
helft mee als negatieve punten (en dus niet als positieve punten). Bovendien
worden je punten voor het houden van de 0 met 25% verhoogd
Pressie
Kies je de
tactiek “Pressie”dan krijg je een bonus van 10% over je positieve punten als
je2 of meer spelende spelers hebt dan je tegenstander. Heb je echte minder
spelende spelers dan je tegenstander dan gaat er 20% van je positieve punten
af. Als je evenveel spelende spelers hebt als je tegenstander of 1 speler meer
dan gebeurt er niets. Een speler telt als hij in de wedstrijd heeft gespeeld,
het maakt daarbij niet uit of dat de hele wedstrijd is of 1 minuut. De tactiek
“Pressie” heeft geen effect als de tegenstander de tactiek “Counter” speelt. Wanneer in een
ronde niet alle 9 RL wedstrijden meetellen (zie Hoofdstuk 11. Afgelaste en
verplaatste wedstrijden), heeft de tactiek “Pressie” geen effect.
Counter
Kies je de
tactiek “Counter” dan doe je afstand van je punten voor winst en gelijk spelen
en worden de punten voor het houden van de 0 met 20% verhoogd en worden je
punten voor doelpunten met 10% verhoogd. De tactiek “Counter” neutraliseert het
effect van de tactiek “Pressie” van je tegenstander
Je tactiek kan je
per ronde bepalen en dus ook aanpassen afhankelijk van je tegenstander. Let wel
op, want je tactiek kan je na de aanvang van de eerste
reguliere wedstrijd in een ronde niet meer wijzigen. Heb je geen eerste keeper
in je team dan is wellicht de aanvallende tactiek iets voor jou, heb je juist
een keeper van een goede club dan kan je misschien beter de tactiek normaal
spelen.
Je positieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de
negatieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander jouw doelpuntscore.
Je negatieve punten (na tactiek correctie) bepalen gezamenlijk met de
positieve punten (na tactiek correctie) van je tegenstander de doelpuntscore
van je tegenstander.
Vervolgens worden beide doelpuntscores afgerond, indien een doelpuntscore
kleiner is dan nul dan wordt deze gelijk gesteld aan
0. De uitslag van de wedstrijd wordt dan:
doelpuntscore team A – doelpuntscore team B
Een speler krijgt dan en slechts dan punten voor het winnen, gelijkspelen
of nul houden als hij heeft meegespeeld in de wedstrijd. Het maakt dus niet uit
of dat 1 minuut is of de hele wedstrijd en of er gescoord is in het deel van de
wedstrijd dat een speler niet meedeed. Dus als Stekelenburg in de laats minuut
wordt gewisseld en er wordt daarna nog gescoord tegen Ajax dan krijgt
Stekelenburg(net zoals zijn invaller) geen punten voor de nul houden.
Een overwinning levert 3 punten op en gelijkspel 1 punt. De ranglijst wordt
bepaald op basis van het aantal punten. Bij een gelijk aantal punten gelden de
volgende regels:
1. Hoogste doelsaldo (aantal gescoorde doelpunten –
aantal tegendoelpunten) in alle wedstrijden
2. Meeste gescoorde doelpunten in alle
wedstrijden
3. Het aantal punten behaald in onderlinge
wedstrijden tussen de ploegen met hetzelfde aantal punten.
4. Het doelsaldo in onderlinge wedstrijden tussen
gelijkgeëindigde ploegen
5. Het aantal gescoorde doelpunten in
onderlinge wedstrijden tussen gelijkgeëindigde ploegen
6. Het totaal aantal onafgeronde punten in
alle wedstrijden. Hierbij tellen de eigen positieve punten en de eigen
negatieve punten beiden positief mee
7. Het totaal aantal onafgeronde positieve
punten in alle wedstrijden.
8. Loting
Elke ronde kan je
je opstelling opgeven via de website. Dit kan vanaf
de dag dat de eerste reguliere wedstrijd wordt gespeeld. Tot het moment dat de
eerste wedstrijd begint kan je onbeperkt wijzigingen doorvoeren. Daarna kun je
nog wel wijzigingen doorvoeren, maar je kunt alleen een voetballer vervangen
door een andere voetballer als van beide voetballers de reguliere wedstrijd nog
niet is begonnen.
In de PaidiaGames Eredivisie is het mogelijk om te promoveren en
degraderen. Hiervoor is een divisiesysteem opgesteld volgens het pyramidestelsel:
Eredivisie: 1
groep, 8 teams
Divisie 1: 1
groep, 8 teams
Divisie 2: 2
groepen, 16 teams
Divisie 3: 4
groepen, 32 teams
Twee groepen
samen vormen 1 veilingleauge. Een veilingleague houdt
in dat de voetballers worden geveild onder alle teams in de betreffende
veilingleague. Binnen een leauge kan elke voeballer maar een keer gekocht worden. Dit betekent
automatisch ook dat je alleen maar tegen teams speelt die niet dezelfde spelers
als jij kunnen hebben.
De Eredivisie en
Divisie 1 vormen samen 1 veilingleauge.
Beide groepen in
Divisie 2 vormen samen 1 veilingleague.
In divisie 3 zijn
twee veilingleagues
De
promotie/degradatie regels worden elke seizoen vooraf bekend gemaakt.
De PaidiaRating is een score die een beeld moet geven van de
kwaliteiten van een manager over een langere periode. Ons spel bevat natuurlijk
een bepaalde geluksfactor dan wel pechfactor. Hierdoor kan het best voorkomen
dat de beste speler eerst 3 kampioen wordt van de eredivisie en daarna een
pechseizoen heeft en degradeert. Pech bijvoorbeeld doordat je tegenstander net
tegen jou een hele goede score behaalt of doordat je net de verkeerde spits
hebt opgesteld. De PaidiaRating houdt daar rekening
mee. Heb je bijvoorbeeld een hele hoge score in een week, maar tref je net
iemand met een extreme score dan krijg je voor de PaidiaRating
in ieder geval flink wat punten voor je scores in die week.
De PaidiaRating geeft punten in 4 categorieen:
Het aantal
behaalde punten door opgestelde spelers (x 100)
Het aantal
behaalde punten door niet opgestelde spelers(x 50)
Het aantal punten
in de competitiestand (x 100)
De plaats op de
ranglijst in de competitiestand (x 50)
Vervolgens wordt
het totaal van de punten in een seizoen vermenigvuldigd met de divisiewaarde.
Hoe hoger de divisie, hoe moeilijker het is dus hoe hoger de divisiewaarde:
Eredivisie: 100%
Eerste divisie:
90%
Tweede divisie:
80%
Derde divisie : 64% (al bestaat die nog niet)
Tot slot krijgt
elk seizoen een wegingsfactor mee:
Huidige/laatste
seizoen: 100%
Seizoen -1: 80%
Seizoen -2: 60%
Seizoen -3: 40%
Seizoen -4: 20%
De waarderingen
zullen komende seizoenen mogelijk nog wel gaan wijzigen.
De Paidiarating wordt voorlopig gebruikt voor twee dingen:
Elk seizoen worden alle teams op volgorde van PaidiaRating
gezet. Er worden bonuspaidia’s uitgedeeld obv deze volgorde.
Nr1. paidiaranking: +15
Nr2.: +14
…
Nr15: +1
Nr16:0
Nieuwe ploegen zonder PaidiaRating krijgen geen bonuspaidia’s
Deelname is
vooralsnog alleen mogelijk op uitnodiging.
Afgelaste en
verplaatste wedstrijden blijven meetellen zolang ze gespeeld worden voor het
einde van het virtuele seizoen. Indien meer dan twee wedstrijden in een ronde
niet meetellen kan de organisatie besluiten de ronde te cancelen
en te vervangen door een reserveronde volgend na de laatste officiële ronde. Resultaten behaald in een gecancelde ronde tellen nergens voor mee.
Indien een
wedstrijd wordt verplaatst zal de organisatie dit zsm
aanpassen op de website van de PGE. Echter dit zal niet in alle gevallen op
tijd lukken. Het kan dus voorkomen dat door een verplaatsing van een reguliere
wedstrijd de opstelling niet meer kan worden aangepast of dat je juist je
opstelling nog kan aanpassen als een wedstrijd al is begonnen.
In principe zal de website VI.nl leidend zijn voor het spel. Mocht deze
site niet voldoen aan onze verwachtingen zullen we spoedig een andere leidende
site aanwijzen. De resultaten die een half uur na afloop van een reguliere
wedstrijd op de bronsite staan zijn leidend. Eventuele wijzigingen in
bijvoorbeeld de maker van het doelpunt daarna worden niet meer verwerkt.